Noordereiland NZ

23 december 2013 - Wellington, Nieuw-Zeeland

Beste lezers,

Wat een reis! En dat nu al! Ik zal maar bij het begin beginnen.
Na een paar laatste zenuwachtige dagen was het eindelijk zover...
Van Schiphol zijn we gevlogen naar Tokio en via Tokio door naar Auckland.
De 2 vluchten van ieder ongeveer 11 uur vielen alleszins mee. We hadden veel beenruimte en werden van alle gemakken voorzien. Na 31 uur reistijd waren we eindelijk aangekomen in Auckland. Een snuffelhond kwam nog langs en ik moest mijn backpack openen maar alles was ok. En toen bij het naar buiten stappen van het vliegveld was het echte vakantiegevoel er! 25 graden, het zonnetje schijnt... De stress en zenuwen van de voorbije dagen waren weg! We konden even later nog niet inchecken bij ons hostel en zijn direct de stad in gegaan en naar Mount Eden geweest. Dit is een 196 m hoge vulkaan met een krater van 54 m waar vandaan je een mooi uitzicht over de stad hebt. Ik voelde me op een gegeven moment alleen niet goed dus we zijn om 2u smiddags terug naar het hostel gegaan waar we toen konden inchecken. Het plan was een powernapje van 2 uur maar om 20.15 werden we wakker.. We zijn nog even de stad in geweest (tshirt, kort broekje, teenslippers.. heerlijk in december ;) We waren wel alweer snel terug om toch maar wat bij te slapen. Maar wat bleek om 2 uur snachts waren we beiden klaarwakker en tot s ochtendsvroeg konden we niet meer slapen... Jetlag! Maarja weinig tijd om in het ritme te komen want de dag erna konden we al de camper ophalen. We hebben echt een super relaxt campertje en het links rijden was even wennen maar dat ging al snel goed! We zijn direct doorgegaan naar Coromandel waar we mooi op tijd waren voor het laag tij bij Hot water beach. Dit is een strand aan zee waar onder het strand een warme stroming is. Bij ieder laagtij kun je dan je eigen hot pool maken door een kuil te graven. Een uniek iets en heel grappig om mee te maken. Soms als je groef in het zand kreeg je ineens zo heet water en verschillende pools daar kon je niet eens in zo heet, het water pruttelde en de stoom kwam er vanaf. Na lekker gechilld te hebben zijn we naar Cathedral cove gegaan, een hele mooie rotsformatie. Daarna hebben we ons opgemaakt voor onze eerste kampeer avond. De volgende dag stond 'Pinnachles' een zware hike (wandeltocht) op het programma en damm wat was dit fantastisch! In het begin hadden we af en toe een momentje van waar zijn we toch aan begonnen. Zwaar klimwerk, slechte paden, soms zelfs rotsen met water erover stromend waar je dan overheen moest,  en de dichte begroeiing was ook niet alles. Maar op een gegeven moment was het echt genieten.. de meest fantastische uitzichten! Al het klimwerk was het waard en het bewijst maar weer eens dat je af en toe moet doorzetten / karakter moet tonen ;) En karakter dat bezitten we want we klimmen en dalen als de beste. Voor de tocht staat 6-8 uur maar wij deden er 4.5 over!! Waarvan ook nog eens 3 uur naar de top!! We zijn erna doorgereden naar Matamata en hebben verbleven op een mooie camping met hot pools. Dat hadden we wel verdiend, het was de perfecte afsluiter van deze mooie maar zware dag. De dag daarop was ook weer vol gepland. Om 9.30 begon onze excursie door Hobbiton. Dit is NZ top Lord of the rings attractie want hier zijn vele opnamen geweest (Lotr trilogy en the hobbit). Het is ook echt een mooie filmset en heel leuk om alle verhaaltjes te horen van de movieset. Na de excursie moesten we weer verder richting Waitomo, bekend om zijn grotten met gloeiwormen. Hier hadden we de avontuurlijke 4 uur durende Black Odyssey tour geboekt. Dit was weer om van te genieten! Enkele gedeeltes 'caving' waren soms zo lastig maar o zo gaaf. We moesten bijv door extreem smalle doorgangen kruipen (ik paste er maar net doorheen dus kun je nagaan;) en je hing ook letterlijk als spiderman aan de rotsen op hoogtes van 25meter! (oma ik zat wel aangelijnd) We moesten verder verschillende keren door de rotsen tokkelen en er was ook een abseil! S avonds op de camping was het weer nagenieten en bijkomen in een hot pool! De volgende ochtend zijn we naar Rotorua gegaan. We hebben zowat iedere dag al een nieuwe omgeving/natuur waar je doorrijd en vandaag konden we hier weer iets prachtigs aan toevoegen. We zijn namelijk naar Wai-o-tapu gegaan het grootste thermische actieve gebied in de omgeving. Het gebied ligt vol met ingezakte kraters, koude en kokende poelen van modder, water en stoomwolken. Net een maanlandschap waarin je je in waande en de andere delen van het park hadden meren en poelen met de meest mooie kleuren. Echt vet! Er was ook een geiser, de Lady Knox, die ze iedere dag met een zeepsopje tot werking laten komen en die tot 10 meter hoogte spoot. Het enige nadeel van het park was de rotte eieren lucht (sulfaat dat je ruikt). Maarja ik ben Poppeltje deze vakantie gewend ;) In de middag zijn we al vroeg naar een camping gegaan die we op voor hand hadden geboekt. Dit was een camping met heel veel verschillende hete baden (soort van mini spa). Werkelijk waar puur genieten. Alle baden werden gevoed vanuit een warme rivier in de omgeving, heel bijzonder ook om te zien want de stoom kwam er vanaf. We hebben de accu daar weer opgeladen en een wasje gedraaid zodat we er weer tegen aan kunnen. Ook hadden we flinke steaks gehaald bij de slager want we hadden van iemand gehoord dat ze hier nog 'echt' vlees hebben omdat al het vee hier nog vrolijk in de wei rondloopt. En ja je kon inderdaad wel proeven dat het veel malser was en voller smaakte maar een frikadel zou ik nu ook wel best lusten! De volgende dag weer een bijzondere dag. Op naar Taupo, de skydive capital of the world! In Taupo zijn namelijk zo'n 30.000 jumps per jaar en dat is vanwege de fantastische uitzichten. Je kunt zien van kust tot kust, valt neer op Lake Taupo het grootste meer van NZ en in de verte zijn er bergen met besneeuwde toppen. Onderweg had ik opgebeld of de skydive door zou gaan en we kregen een 'GO' en het zou een super dag zijn om te skydiven. We hadden gekozen voor de hoogste jump (ongeveer op 5 km uit het vliegtuig springen!) met een vrije val van een minuut! Met de zenuwen viel het wel mee en eenmaal uit het vliegtuig gesprongen had je zo'n kick!! Wat onwijs gaaf!! een ware adrenaline boost!! Eerst de backflip, een contra uit het vliegtuig zoals ik hem van de hoge duikplank bij de wedert maak ;) Daarna kwam de vrije val van een minuut (gekke moves maken zoals Superman, de fotograaf een box geven en al het geks wat op dat moment in me op kwam..en ineens paf.. wordt je omhoog geschoten omdat de parachute uitgaat en dan en is het lang genieten van het uitzicht. Wat was dit machtig! Zo vet!! We zijn die dag nog naar de Huka Falls geweest (wilde rivier eindigend in een 10m hoge waterval  ) en een dam maar ik was maar aan het nagenieten van de skydive. In de middag zijn we doorgereden naar Tongariro. Hier maakten we ons op voor wat de dag later zou komen: de Tongariro crossing. Beschouwd als NZ mooiste daghike. We hadden de afgelopen dagen al vaak contact gehad met het visitor center over de weersomstandigheden want deze hike was een must en de enigste spelbreker kon het weer zijn en dan moesten we ons schema omgooien. Maar het circuit was open en het zou een super dag zou zijn. Echt alles zit nog mee tot nu toe, misschien brengt de reis buddha van Helma echt geluk ;) Maargoed de tongariro crossing, 19,4 km lang en af en toe ontzettend zwaar maar wat was het het waard! De tocht begint nog rustig en je loopt langs de schitterende Mount Doom (de LOTR berg met het oog, veel opnames zijn hier  trouwens gemaakt!) Daarna begon het zware werk, 'devils staircase' de naam zegt genoeg maar na deze klim zie je de meest spectaculaire uitzichten van verschillende vulkanische landschappen en meren. Wat was dit mooi zeg!! Daarna ging je verder en kwamen we zelfs in een actief vulkanisch landschap. Vorig jaar is er nog een eruptie geweest van een vulkaan (de tongariro crossing was toen 6 weken dicht) en de stoom kwam nog steeds van die vulkaan af. Je mocht in dat gebied ook niet stoppen want hij is nog steeds actief en kan ieder moment uitbarsten! (wanneer weten ze niet maar best raar om daar zo te lopen). Het laatste stuk van de hike was een daling door bos en ook daar moest je op een stuk snel doorlopen over water heen omdat er lava stromingen kunnen zijn, heel bizar! Maar wat een top dag weer en de hike hadden we in 5 uur gedaan terwijl er 7-8 voor staat!! Poppeltje zal de 2e seizoenshelft wel vlammen zo fit is ie ;)  We zijn doorgereden naar Whanganui om te overnachten en nu zijn we in Wellington waar we vanavond met de veerboot uitvaren naar het Zuidereiland. Wat we tot dusver gezien en gedaan hebben, alle landschappen die zich afwisselden... Echt geweldig en dan zegt iedereen dat het Zuidereiland NOG mooier is!!

Er staan ook al foto's op mijn site (je kan ze eenvoudig aanklikken om naar de volgende te gaan) en onder kaart de route die we afleggen.

Iedereen hele fijne feestdagen en de groetjes, ook van Poppel.

Martijn

1. Petrie:
    23 december 2013
    Hoi Martijn en Rob, jullie houden een stevig tempo aan! Wat een ervaringen. Veel plezier en we volgen jullie via het blog. Groetjes.
  2. Marjan:
    23 december 2013
    Hee broertje, vet verhaal, en dat voor een eerste verslag!
    Goed om te lezen dat jullie je zo goed vermaken! Ik zal vanavond de foto's opslaan en dan zal ik een smsje sturen, dan kun jij weer veel nieuwe kiekjes maken.
    Het beste daar enne Merry X-Mas op Zuidereiland!!
    Groetjes Jezus, Paps en een high-five van "Ratje"
  3. Petra:
    Hallo Martijn,
    Geweldig om met je mee te reizen......Wat hebben jullie nu al veel gedaan en gezien.Geniet ervan en fijne warme feestdagen.
    De overbuurtjes uit het Barbaradal.
  4. Maikel Wijman:
    Super vet!
  5. Martien v U:
    23 december 2013
    Geweldig wat je doet. Hou ons vooral goed op de hoogte, het is erg prettig jouw reis zo mee te ervaren.
    Fijne feestdagen.
  6. Daan:
    24 december 2013
    Echt vet om te lezen Pato! Mooie verhalen.. Nog heel veel plezier en fijne feestdagen daar..

Ook de groeten aan Poppel
  7. Paul:
    24 december 2013
    Geweldig.....alleen de rondetijden zijn nog aan de hoge kant.
    Kan het nog een tikkie sneller?
    Veel plezier!
  8. Paul: