India hate it or love it en mijn Himalaya avontuur!

20 oktober 2019 - Nizamuddin (delhi), India

Hallo allemaal,

Mijn avontuur begon dit keer in Noordoost-India. Dit is een gebied met veel afwijkende etnische samenstellingen en culturen, dat wordt overgeslagen door de reguliere toerist, en het deel van India waar de overheid zich niet over ontfermt en daardoor dus weinig openbaar vervoer en slechte onderhouden wegen kent. Dat klinkt zowaar als een uitdaging die op mijn lijf is geschreven! ๐Ÿ˜‚ De echte gekke volksgroepen had ik dit keer bewust overgeslagen (er leven 17 verschillende stammen waar je vandaag de dag nog met "headhunters" in contact kunt komen; stamleden die andere stamleden vermoordden en tegenwoordig vol getatoeรซerd met een grote pijp cannabis in de mond de macho uithangen ๐Ÿค”). Maar ik zag daarentegen in bijna 2 weken tijd geen enkele Westerse toerist, sliep soms bij locals in huis (kun je een vierkant hok met een golfplaten dak een huis noemen?) en om rond te reizen had ik veel gelift over de ONTIEGELIJK SLECHTE hobbel de bobbel wegen! ๐Ÿ˜œ Jaa, het was weer een mooi avontuur, met een nog mooiere natuur! ๐Ÿ˜„

Vervolgens was ik op de natuur tour verder gegaan door in Nepal een bergtocht (het Annapurna circuit; beschouwd als รฉรฉn van 's-werelds mooiste natuurtrekkingen) te maken van een kleine 2 weken door het Himalaya gebergte, waarbij ik om en nabij de 150 (!) km had afgelegd! Veel toeristen gaan goed voorbereid, met een gezelschap en een gids die een van dag tot dag route heeft uitgestippeld van start. Maar mijzelf kun je niet scharen onder "veel toeristen"! ๐Ÿ˜œ Angst of twijfels zit er overigens na zoveel jaren reizen niet meer in, en ik weet dat het altijd goed komt (en toch wel anders zal verlopen dan dat ik vooraf altijd bedenk ๐Ÿ˜œ) Zo ook dit keer, waar ik in de bus op weg naar de startplek een groep Nepalese vrienden had ontmoet en aan wie ik mij in de eerste dagen kon vastklampen! (en mee kon profiteren van de kortingen ๐Ÿ˜‰). Toen mijn Nepalese vrienden naar mijn mening iets te veel shortcuts namen en gevaarlijke capriolen uithaalden ๐Ÿ˜œ (op dergelijke hoogte is het niet verstandig om meer dan 500 meter per dag te klimmen en dat deden ze maar al te graag), trok ik wederom mijn eigen plan en liep ik soms alleen of met een andere groep. Het was bij tijd en wijle wederom een fysieke en mentale slag en ik ben heel wat challenges op mijn pad tegengekomen (de gebruikelijke verschijnselen van hoogteziekte en het sneeuwde op een ochtend zelfs waardoor je keer op keer uitgleed!), maar ook dit keer had ik mij er doorheen geslagen en kan ik met een zeer gelukzalig gevoel terugkijken op dit avontuur! ๐Ÿ˜„ Het beleven van de waanzinnige natuur met als letterlijk en figuurlijk HOOGTEpunten: het hoogste, grootste meer ter wereld (Tilicho lake), de bergpas Thorong La met een hoogte van 5416 meter oversteken en tegen het dak van de wereld aankijken met "grote jongens" van wel 7 รก 8000 meter is ongekend maar dan ook ongekend memorabel!! ๐Ÿ˜„ Dan pas besef je hoe een klein plekje je in het universum inneemt en hoe overweldigend de natuur kan zijn!! Het was adembenemend mooi! ๐Ÿ˜„

Om de bergen weer uit te geraken moest ik enkele jeeps en bussen nemen over de smalle bergweggetjes, waarbij je om een idee te geven door de enorm slechte staat van de weg die soms alleen uit rotsen bestaat slechts 8 km aflegt in 8 uur, en waarbij met name de bus een gevaar voor het leven is omdat men het dak ervan BOMVOL laadt met producten en daardoor VOLLEDIG uit balans is, en je dus bent overgeleverd aan de stuurkunsten van de buschauffeur! Ik keek werkelijk waar zo vanuit mijn raampje recht naar beneden het ravijn in en ik hoorde pas nadien dat de lokale bevolking er alles aandoet om deze tripjes te vermijden omdat wekelijks een tripje minder goed afloopt als de mijne! ๐Ÿ˜œ Enfin, ik ben er nog steeds ๐Ÿ˜‡, en na enkele relaxte dagen in Kathmandu waar ik de batterij weer had opgeladen was ik wederom teruggegaan naar India.

En dat "batterij opladen" was ook wel nodig ook. Want India oh India, manneke oh manneke, ik kan gekke verhalen over India blijven vertellen! ๐Ÿ˜œ Je weet niet wat je soms ziet en ze zeggen dan ook "You hate it" or "Love it"! En ik?? "Ik haat het!!! ๐Ÿ˜‚" ย Echt waar, ik vind het verschrikkelijk!! ๐Ÿ˜‚ Met 66 (!!) landen op mijn palmares heb ik aardig een beeld gevormd van de wereld waarin wij leven, maar dagelijks sta zelfs ik in India met verbazing te kijken van wat er om me heen gebeurd! Meer gekte, meer mensen, meer verkeer, meer chaos en meer spicy. Het is alles wat India kenmerkt. Hoe zal ik het dit keer eens omschrijven? Het is er vies, ronduit smerig en iedere straathoek heeft een andere stinkende geur ๐Ÿ˜œ (geloof me, India moet je meemaken met al je zintuigen om het te geloven. Overal ligt zwerfvuil en ik zou jullie eigenlijk een envelopje met geur moeten toesturen. Ik weet zeker dat jullie achterover zouden slaan! ๐Ÿ˜œ), waar je ook om je heenkijkt zijn er mensen (helaas zijn er veel bedelaars en komen de mensen soms de spuigaten uit! Zo heb ik met 12 (!!!) man in een tuctuc gezeten ๐Ÿ˜œ en zijn de bomvolle treinen verschrikkelijk! Het is altijd dringen geblazen en dikwijls moest ik met mijn backpack in het gangpad zitten, waarbij de mensen dan doodleuk half op mij/ over mij heen stapten of zonder te vragen op mijn backpack erbij kwamen zitten! ๐Ÿ˜œ), laat de hygiene te wensen over (ik zie vaak de ratten de straat oversteken ๐Ÿ˜‰, en zelfs ik heb mijn eisen bijgesteld en durf het niet aan om in sommige lokale eettenten te eten! ๐Ÿ˜‰), is er een verkeerschaos van jewelste (met regelmaat zie ik een verkeersongeluk en ga ik naar bed met het irritante getoeter nog in mijn oren ๐Ÿ˜œ) en betrap ik mijzelf erop dat ik geen foto's meer maak van bizarre dingen omdat het de normaalste zaak van de wereld is geworden ๐Ÿ˜œ (als ik terugkom vanuit het hartje centrum in een willekeurige stad dan kan ik vaak zeggen dat ik chillende koeien, schapen, ezels en geiten heb gezien of hangende aapjes in de elektriciteitskabels en varkens die zich als een goedkopere variant van Van Gansewinkel kostelijk vermaken met al het vuilnis dat zij kunnen opeten! ๐Ÿ˜œ)ย

Yep, India is voor velen om deze redenen een cultuurschok en je kunt het vergelijken met een rustige vergaderruimte waarin 3 personen passen maar die is gevuld met 50 uitzinnige malloten! ๐Ÿ˜œ Want ja, alle Indiรซrs (okรฉ ik zal niet chargeren, BIJNA alle Indiรซrs) die doen ook vrolijk aan die gekte mee! ๐Ÿ˜œ Hun gedrag staat HAAKS tegenover mijn normen en waarden, en India is daardoor verre van mijn ideale droomwereld. Maar toch.. Toch vind ik altijd wel dingen om mij te vermaken en dit keer is dat de cultuur waar India vol van is! ๐Ÿ˜ƒ Zo heb ik voor mij de meest bizarre stad maar voor Hindoestanen heiligste stad van de wereld gezien (mensen komen vanuit heel India om hier te bidden en te sterven. Er zijn hierdoor veel "enge/halfdode" mensen en het komt zelfs voor dat mensen worden gecremeerd en uitgestrooid in de Ganges terwijl iets verderop mensen baden/bidden in diezelfde rivier!), heb ik het prachtige paleis de Taj Mahal gezien (5/7 klassieke wereldwonderen kan ik hierdoor afvinken ๐Ÿ˜„), ben ik in de mooie steden Jaipur en Jodhpur op pad geweest (elk stad heeft een indrukwekkend fort!) en ben ik inmiddels aanbeland in het knotsgekke Delhi (waar ik verschillende mooie toeristenattracties heb bezichtigd).

Maar het gevoel dat ik beschreef in mijn vorige verslag dat het meer en meer begint te kriebelen om richting het Latijns-Amerikaanse te gaan, die kriebel die is nog meer beginnen te kietelen! ๐Ÿ˜‚ Ik denk ook dat ik er klaar voor ben! ๐Ÿ˜„ Als ik zie hoe enorm ik in de afgelopen jaren ben gegroeid als persoon, dan ben ik wat dat betreft waanzinnig in positieve zin veranderd. Ik zie tegenwoordig iemand die zich geroepen voelt om de kennis die hij heeft opgedaan te delen, die zich heel erg bewust is van zijn keuzes en gedrag en er "actiever" mee bezig is om als een goed mens door het leven te gaan. Het zijn kleine voor de hand liggende dingetjes; zoals mijn eten te delen als ik meer dan voldoende heb en de gratis zeepjes enal in hotels mee te nemen voor straatarme kindjes. Maar zo reis ik ook al een lange tijd met mijn eigen drinkfles, bestek (zelfs metalen eetstokjes) en een bakje tupperware omdat ik daar waar het kan zo min mogelijk het milieu wil belasten. En op praktisch na ook ben ik een vegetariรซr geworden (ik eet hooguit wekelijks een stukje vlees). Het zijn zaken waar ik vroeger zelden over nadacht en het geeft aan dat ik bepaalde normen en waarden voor mijzelf heb vastgesteld die ik nastreef. In het begin van mijn reizen zou ik bovendien mogelijk nog een pas op de plaats maken wanneer mensen voordrongen, mij niet de lokale prijs wilden geven of plastic op straat gooiden. Maar vandaag de dag sta ik op mijn strepen en breng ik het zo dat ik ze een bepaalde boodschap probeer mee te geven! Soms merk ik wel dat ik echt als een botte lul uit de hoek kan komen! ๐Ÿ˜œ Maarja wat wil je, als je na al die jaren van reizen al bekend bent met alle vervelende verkopers en als je alle oplichtingspraktijken van mijlen ver al ziet aankomen! ๐Ÿ˜‰ Dan stel je je ook wel anders op en neem je jezelf daar waar mogelijk in bescherming! Die scherpte, die kennis, die zelfverzekerdheid, dat heb ik denk ik ook wel nodig als ik straks mijn weg probeer te vinden in Zuid-Amerika.

Wie weet is dat al in het volgende verslag.....

๐Ÿ˜„

Groetjes,ย

En geniet ook vooral van de mooie natuurfoto's die ik heb toegevoegd aan mijn foto album!

๐Ÿ˜˜

Martijn

Fotoโ€™s

1. Bernard:
    20 oktober 2019
    Waanzinnig Martijn! Wat jij allemaal mee maakt allemaal.๐Ÿ˜† Blijf vooral genieten jongen.
  2. Willemien en Jan v Gerven:
    20 oktober 2019
    Martijn mooie foto.s geweldig om jouw verhalen te lezen.
  3. Rita:
    20 oktober 2019
    Blijf ontdekken Martijn dan weet ik ook dat ik India van mijn lijstje mag afstrepen๐Ÿ˜œ Lieve groetjes
  4. Adrie:
    20 oktober 2019
    Alles wat je me de voorbije weken verteld hebt over India / de Himalaya tijdens onze FaceTime-gesprekken wordt me nog tig keren duidelijker door de werkelijk schitterende fotoโ€™s.
    Wat een reis- en levenservaring heb je de afgelopen jaren opgedaan! Ik ben er zeker van dat dat gaat bijdragen aan een succesvol verblijf in Zuid-Amerika!
    Ben toch wel benieuwd waar jouw reis je uiteindelijk brengt!
    Grt
  5. Jan Timmermans:
    20 oktober 2019
    Mooi om te lezen!! Grappig dat India voor jou zelfs heftig is!๐Ÿ˜‚ Veel plezier nog!
  6. Petra:
    20 oktober 2019
    Hallo Martijn. Kan de geur van India bijna ruiken. Je schrijft zo mooi . Volgens mij heb je 20 engeltjes die je beschermen. Je bent een rijk mens geworden met zoveel ervaring en mooie ontmoetingen. Prachtige fotoโ€™s. Kijk al uit naar je volgende verhaal. Lieve groeten uit een nat Nederland.
  7. Henk van de Donk:
    20 oktober 2019
    Wederom prachtig wat je hebt meegemaakt. En prachtige foto's. Ben benieuwd waar jij uiteindelijk in zuid Amerika belandt.
    Succes met alles.
    Gr Monique
  8. Danny & Petrie:
    20 oktober 2019
    Hoi Martijn, wat een apart land met vreemde en vreselijke ideeรซn over rangen/kasten. Mijn land is het ook niet.
    Maar ja, mijn reisavonturen beperken zich toch al tot Europa. Veel succes en plezier in zuid-Amerika. En pas goed op jezelf. ๐Ÿ˜˜
  9. Annie en Sjaak Verberne:
    26 oktober 2019
    Wederom een prachtig relaas over je iIndia avontuur! Het is bijna door het scherm te ruiken zoals jij het beschrijft!!
    Het kastensysteem us niet te begrijpen door ons vrije Nederlanders !!
    We zijn weer benieuwd hoe het je verder vergaat!!
    Prachtige fotoโ€™s!