Nieuw Zeeland .. wat een fantastisch land!!

12 januari 2014 - Christchurch, Nieuw-Zeeland

Hoi allemaal,

Leuk om jullie reacties en alle whatsappjes enz te lezen na een geschreven verhaaltje.. Dat stimuleert mij ook weer om jullie up to date te houden! We waren geëindigd de vorige keer bij de westkust. Door de slechte weersomstandigheden daar zijn we vlug doorgereden naar het zuiden en al snel reden we in het goede weer. We hebben in 2 dagen tijd de southern scenic route afgelegd, een route die bekend is om zijn mooie uitzichten langs de kust en waarbij je grote kans hebt op het spotten van wildlife. Op deze route hebben we iedere keer hele korte stops gemaakt vooral in de regio Catlins. We hebben van alles gezien bv. De mooie purakauni watervallen maar het leukste van alles was om op zoek te gaan naar dieren. Iedere keer als je uitstapt weet je niet of je iets gaat zien en ook als je eens pech hebt is er toch de 'spanning/ het enthousiasme'! In de ochtend bij purpoise bay en curio bay hadden we nog geen geluk (we zagen op de route ernaar toe alleen schapen maar schapen zijn er ook in Valkenswaard;)) Maar toen in de middag bij nugget point was het raak! We zagen heel veel zeehonden met hun zeehondenbaby's en erna bij roaring bay hadden we een van de zeldzaamste pinguïns de yellow-eyed pinguïn gespot! De dag was helemaal compleet toen we al op weg waren naar onze camping en er ineens 2 zeehonden midden op de weg lagen!! Je kon zo kort op ze staan en ze verroerden geen vin.. Misschien komt daar wel de uitdrukking hij verroert zich geen vin vandaan ;) De dag erna in otago peninsula zijn we verder gegaan waar we gister waren gebleven.. Al direct bij pilots beach zagen we zeehonden en wederom lagen er 2 midden op de weg!! Daarna bij allans beach was toch wel het gaafste van allemaal. We waren helemaal alleen op het strand en toen zagen we ineens een joekel van een zeeleeuw!! Zo'n grote .. echt niet normaal !! Op een gegeven moment merkte we op dat we toch wel iets te dicht op de zeeleeuw stonden. Het kwam vast door al het enthousiasme maar we stonden iets binnen de 'veilige zone' van 10 meter. In de lonely planet staat namelijk dat je zeker op 10 meter moet blijven want zeeleeuwen kunnen op de eerste 20 meter aardig accelereren en ze zijn itt zeehonden niet bang voor mensen. En toen ik een geluidje maakte poef vloog de zeeleeuw omhoog!! Je had ons moeten zien.. Usain Bolt was er niets bij ;) Nooit verwacht om ooit in me leven te moeten wegrennen voor een zeeleeuw! Die middag zijn we richting Oamaru gegaan waar we in de avond bij een strand nog 3 yellow-eyed pinguïns hebben gespot! Daarna hadden we een betaalde activiteit waarbij je vanaf een tribune kon toezien hoe de blue pinguïns (de meest kleine pinguïns in de wereld) na een dag van eten op zee terug keren naar hun nestjes. Er komen er dan 200 of meer aan! Vooraf werd gezegd dat je geen foto's mocht maken omdat de pinguïns niet tegen flitser kunnen. Nou wat een bullshit zeg. Ik respecteer dus echt de natuur want van bv de gloeiwormen heb ik geen foto's gemaakt omdat die er niet tegen kunnen.. Maar dit was dus zo'n commerciële happening. Ze willen dus echt alleen maar dat niemand foto's maakt omdat er anders minder mensen komen. Je mag zelfs zonder flits geen foto's maken en je moet ook muisstil zijn omdat de pinguïns anders gestressd raken terwijl ze zelf in de microfoon staan te blèren .. nou je merkt al waarschijnlijk waar het verhaal naar toegaat. Nadat er iets van 80 pinguïns voorbij waren gekomen hebben we stiekem foto's gemaakt en zijn we eruit gezet :p en erna op de parkeerplaats liepen alle pinguïns gewoon rond! Wat een lariekoek was dat en toen we zeiden dat we Nederlanders waren zei het vrouwtje iets van 'Ooh those Dutchies!' ;) De volgende dag zijn we naar Aoraki/Mount Cook national park gegaan. 22 van de 27 bergen in NZ die hoger zijn dan 3050 meter bevinden zich in dit park waarvan mt Cook met 3755 de hoogste berg van NZ is! De weg ernaar toe was al prachtig. Je verwacht dat je een heuvelachtige weg moet afleggen maar alles is zo uitgestrekt! Je wordt omringd door de bergen en je rijdt langs de meest heldere meren die je maar kunt bedenken. Zelfs een foto illustreert niet hoe geweldig het is! We zijn ook gestopt bij 2 dammen waaronder de Benmore dam. Altijd fascinerend zoiets te zien en zeker in zo'n mooi landschap! Bijna bij mt Cook aangekomen werd het weer slechter en het zicht steeds minder waardoor we naar het naastgelegen Lake Tekapo zijn gegaan. Dit is echt zo'n super helder meer en omringd door zulke mooie bergen! Werkelijk waar een plaatje! De kleur van het meer komt door door hele fijne deeltjes in het water afkomstig van de gletsjers en het reflecterende zonlicht, echt zo'n bijzondere turquoise blauwe kleur! En savonds in Lake Tekapo zie je ook de meest heldere sterrenhemel! Het is 1 van de beste plekken om sterren te zien, waar veel astronomen speciaal voor heen gaan! Heel gaaf! Maargoed sorry voor de non informatie ;) De dag in Lake Tekapo hebben we doorgebracht in hot pools. Heerlijk gechilld om ons mentaal en fysiek voor te bereiden op de volgende dag. We zijn naar mt Cook gegaan en de weg die we gister reden was nu zelfs nog mooier!! Zo'n mooie meren en mt Cook die we gister niet zagen stak al in de verte boven alle andere bergen uit! En wat een dag zeg! We hebben zo'n zware maar vette hikes gedaan! De eerste was de mueller hut hike. 5.2 kilometer lang en alleen maar omhoog. In het begin waren het nog traptreden die wel heel erg steil waren maar daarna kon je het dus echt geen pad meer noemen. Je moest letterlijk je handen en voeten gebruiken en op een gegeven moment moest je van rots naar rots! Het klimmen en klauteren was soms ook zo lastig! (Martien, ik weet niet hoe het ervoor staat met de werkvergunningen werken op hoogte maar laat de contracters zo niet werken!) en bij het laatste stuk waren we zelfs in de sneeuw beland en soms stond je tot lachens toe van de ander tot je knieën in de sneeuw! De keiharde wind boven aan de top maakte het er ook niet gemakkelijker op maar wat was dit waanzinnig! Zo'n geweldige uitzichten over de hooker valley en mt Cook, wat was het fantastisch! We hadden de 6 uur durende daghike in 4 uurtjes gedaan en omdat we beide nog vol van enthousiasme en energie waren hebben we de hooker valley hike (een halve daghike van 3 uur maar wij deden er 2 uur over) nog gedaan. Deze hike was ook weer zo mooi! Echt hele andere invalshoeken en zo'n vette route naar de voet van mt Cook toe over oa 3 touwbruggen, en soms moest je hink stap sprong over de stenen anders viel je in het natte. Johnnie v meurs deze hikes zijn speciaal voor Valkenswaard1! Als je Poppel ziet hiken of op het trainen.. een wereld van verschil! Ik hoop alleen niet dat ie terug komt als een uitgeperste sinaasappel ;) Na de hikes zijn we weer naar Lake Tekapo gegaan en hebben we nagenoten van deze mooie dag en hem in stijl afgesloten.. een zo'n mooie bbq locatie met uitzicht over het meer en de bergen! Corona erbij. Wat kan het leven toch mooi zijn! De volgende dag zijn we verder gereden naar Akaroa. Een heel mooi dorpje met veel Franse invloeden. Na de zware dag van gister hebben we het rustig aan gedaan. We hebben eerst wat rondgereden langs de mooie baaien (deze zijn gevormd door vulkaan erupties) en verder hebben geslenterd over de boulevard en op het terras een biertje gedronken. Met 25 graden en zo'n reis al achter de rug is het verstandig om het eens kalm aan te doen :) De dag erna hadden we zwemmen met wilde dolfijnen gepland. We wilden dat eigenlijk in Kaikoura doen waar er honderden op zee zijn maar dat was al heel veel dagen terug volgeboekt. We hoorden dat in Akaroa dit ook kon maar het daar niet op open zee is, maar in de baaien en het aantal wilde dolfijnen ook minder is. Kans van het zwemmen met dolfijnen is hier ook 80%. Desalniettemin zijn we er toch voor gegaan omdat zwemmen met wilde dolfijnen ons een heel unieke gelegenheid leek! Maar helaas de golven waren te hoog waardoor kans van slagen al kleiner zou zijn. We hebben slechts pinguïns gezien waarvan we ook nog eens dachten dat het eenden waren! En heel kort in zicht waren dan eindelijk 3 dolfijnen en een baby dolfijn maar die waren al snel weer weg. Achja zo is de natuur nu eenmaal, stomme Hector dolfijnen..  overigens de zeldzaamste en kleinste van allemaal dus misschien dat het daarom niet was gelukt ;) Maar we hebben al zoveel mooie dingen gezien en gedaan dat we er niet heel treurig om waren. En het gedeelte van het geld dat we terugkregen is goed besteed aan een pannetje mosselen en enkele biertjes! De dag daarop wilde we er een stranddag van maken maar het weer hielp niet echt mee. We zijn daarom maar doorgereden naar christchurch waar we alvast onze auto hebben ingeleverd. We hebben onze onvrede geuit over de verhuur maar bij wicked wisten ze nog niets over de vorige camper enz, dus in de komende weken krijgen we duidelijkheid over een tegemoetkoming. Die middag hebben we niet veel meer kunnen doen maar savonds zijn we de stad ingegaan. Toen we de stad in gingen hebben we met verbazing en zo'n vreemd gevoel rondgelopen! Christchurch is in september 2010 en in februari 2011 getroffen door zware aardbevingen waarvan met name de 2e grote impact had omdat toen 185 mensen zijn gestorven. Dat wisten we.. Maar dat een natuurramp bijna 3 jaar later nog zo'n grote nasleep zou hebben konden we ons niet voorstellen! In de stad was namelijk totaal niets te doen. We konden niet eens een eettentje vinden! Overal zijn wegblokklades, staan gebouwen er verpauperd bij, zijn winkels en barretjes zgesloten en sporadisch loopt er iemand voorbij of passeert een auto ons. Het was net alsof we in een 'ghost city' rondliepen! Heel bizar! We snapten ook niet goed waarom er nog zoveel puin ligt. De volgende dag zijn we eerst naar het strand gegaan en daarna weer het stadscentrum in. Er was meer activiteit in de stad en nu pas beseften we wat voor impact de aardbeving nu nog heeft. Zeker na een gesprek met locals kreeg ik pas echt feeling met de aard en gevolgen van de natuurramp. Tot voor kort was een groot deel van het centrum niet eens open voor publiek. Ook zijn nog veel gebouwen niet vrijgegeven en vinden er bodemonderzoeken plaats. Er is een winkelstraat gecreëerd met winkels in allemaal containers en de heropbouw plannen kosten zo'n 30-40 biljoen nz dollar en nog oplopende (!) Nu nog vinden er veel naschokken plaats (ik heb ze nog niet mogen ervaren). Heel apart om met eigen ogen te zien wat een aardbeving kan aanrichten. We hebben die avond nog ergens wat gedronken en teruggeblikt op een fantastische maand in NZ. Wat een geweldige tijd hebben we gehad. 5355 km (!) hebben we afgelegd maar dat heeft ons helemaal niet tegen gestaan. Het is zo'n fantastisch land en iedere autorit kijk je je ogen uit. De natuur is zo overweldigend dat kan je haast niet bevatten. En de mensen zijn ook zo vriendelijk ze nemen echt de tijd voor je en ze zijn vaak aan het wachten op een bevestiging dat je het hebt begrepen. Zelfs een keer we stonden bij de verkeerde bushalte, is iemand met ons meegelopen (5min) om zich er van te verzekeren dat we bij de goede halte zouden staan! In Nederland als aan iemand iets wordt uitgelegd dan gaat men er over het algemeen van uit dat die persoon het snapt, en als een Duitser aan iemand de weg vraagt dan is de kans groot dat die de verkeerde kant wordt opgestuurd ;) Maargoed nu is Poppel al op weg naar huis. Ik ben gister mee naar het vliegveld gegaan om hem evt bij te staan bij het inchecken maar dat was niet eens nodig! Hopelijk komt ie goed aan... We hebben samen zo'n toptijd gehad maar ik had ook niets anders verwacht. Ikzelf vlieg morgenochtend richting Bangkok.. Ik sta er nu helemaal alleen voor!! Best wel spannend! Ik moet alleen nog even kijken hoe en wat in Bangkok.. Mijn plannen waren om een visum te regelen voor Vietnam en als dat na enkele dagen in orde was door te reizen naar Cambodja. Alleen ik heb vernomen van Ben olde Engberink (bij sommige bekend als Ben Gruntep) die daar woont dat maandag als ik aankom in BKK er weer protesten zullen zijn gericht tegen het aftreden van de regering.. En die protesten (naar schatting 5 miljoen mensen) zijn ook nog eens in de buurt van mijn hostel want daar is het regeringsgebouw.. dus ik moet wel oppassen...! Op Rijksoverheid is nog geen negatief reisadvies maar er staat wel dat door menselijke blokkades het openbaar vervoer mogelijk plat komt te liggen. Ook moeten reizigers waakzaamheid betrachten en zich niet mengen in de protesten. Dat was ik sowieso niet van plan, hoewel dan kom ik misschien na Lingo nog een keer op tv ;) Nee zonder gekheid, komt allemaal vast wel goed en ik zal goed uitkijken! Mogelijk ga ik direct naar Cambodja, alleen ik heb nog weinig info over hoe daar te komen en hoe me Vietnam visum te regelen enz, maar ik heb nog tijd genoeg om dat uit te zoeken! Ik ben verder benieuwd hoe het 'alleen reizen' me afgaat maar ik heb er heel veel zin in!!
Ps. Bij foto's en dan het album 'Zuidereiland NZ' staan weer nieuwe foto's!

Groetjes,
Martijn

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Paul:
    11 januari 2014
    Klinkt goed Pater, jaloers man! Wij zijn naar de Vietnamese ambassade gegaan in Bangkok voor een visum. Duurt dan 2/3 dagen voor je 'm hebt, tenzij je iets meer betaalt dacht ik. Je bent wel zo een paar uur kwijt door het reizen etc. Je kan blijkbaar op Koh San Road ook je paspoort afgeven bij je guesthouse/hostel, daar komt zo'n mannetje elke dag langs om visa te regelen. Weet alleen niet hoe betrouwbaar dat is. Je kan op verschillende manieren van Bangkok naar Siem Riep. Wij zijn met een busreis gegaan. Als ze zeggen dat het 6 uur duurt, ga er dan maar vanuit dat je zeker 8 uur onderweg bent (geldt voor Thailand, Cambodja en Vietnam trouwens). Geniet ervan en ik blijf je volgen!
  2. Maikel Wijman:
    11 januari 2014
    Ik had verwacht dat je bij nugget point een hoop kippen zou zien! Als je tips wil voor Cambodja en visa etc moet je me maar appen dan stuur ik je het emailadres van Bart. De Thailand Cambodja expert. Goeie reis maat!
  3. Mieke:
    12 januari 2014
    Wauw Martijn! Het klinkt allemaal super! Leuk om je verhalen te lezen.

Geniet ervan en pas goed op jezelf! Liefs x Mieke
  4. Wil van Hove:
    Ha Buddy,
    Prachtig om al die verhalen te lezen en je verteld het met zoveel enthousiasme dat ik bijna het gevoel heb dat ik er zelf bij ben.
    Pas goed op jezelf, doe geen gekke dingen en blijf vooral genieten!
    Tot binnekort.
    Groeten, Wil
  5. Marjan:
    Ha broertje,
    Gaaf verhaal en mooie foto's!
    Als ik de rest gedownload heb laat ik het weten..
    Dat jullie genoten hebben van Nieuw Zeeland is duidelijk, maar er komen vast nog meer fantastische dingen op je pad!
    Ga ervan genieten!!!
    Take care in Thailand en laat die 2e keer op TV maar zitten, we volgen je zo wel ;)
    Groetjes van mij, papa en Ratje
  6. Willemien en Jan v Gerven:
    12 januari 2014
    Martijn erg mooi de verhalen je maakt veel mee geniet veel de mooie dingen maar dat lukt wel groetjes Jan en Willemien.
  7. Petrie:
    Ha Martijn,
    wat een fantastisch verhaal weer! En die bungee jump foto's !
    Wat ziet er dat akelig uit zeg,dat is wel het allerlaatste wat ik op mijn vakantie zou willen doen. En was jij ook niet op TV bij de tour de france? Veel plezier in Azie, in Vietnam en Cambodja is het nu droogseizoen? Maar ach wat weet ik er nou van, kom niet verder dan Valkenswaard - Eersel...
    Zorg goed voor jezelf en we kijken uit naar een nieuw verhaal met foto's . xxx van mij en ook 1tje van Danny
  8. Jos en Mariëlla:
    Hoi Martijn,
    Geweldig wat een verhaal het is wel duidelijk dat je geniet.
    En wat een mooie foto s echt super.
    Zorg goed voor jezelf
    Groetjes Jos en Mariella x
  9. Henk van de Donk:
    13 januari 2014
    Weer een ervaring rijker en er komen er nog veel meer.Fijn dat je met Poppel een mooie tijd hebt gehad en ja nu op eigen houtje.
    Maar misschien zien we elkaar nog in Bangkok nu je je reisschema moet veranderen.Zou wel leuk zijn.
    Doe voorzichtig en tot dan.
    Groet,
    Hmst
  10. Andre vanpopel:
    13 januari 2014
    ha die martijn poppel is weer thuis nu sta je er alleen voor maar dat gaat jou zeker lukken fijn dat jullie het samen zo leuk hebben gehad had ook niet anders verwacht ha ha wat kun jij mooi vertellen wij gaan je zeker volgen het ga je goed jongen goed uit kijken en nog een hele fijne tijd gr andre en ria
  11. Aris Smits:
    13 januari 2014
    Hoi Martijn. Wat een verhaal over het wegrennen voor een zeeleeuw. Hij zal wel op leeftijd zijn geweest ;). Ben benieuwd of Poppel door al die gemaakte kilometers met jou de 2e competiehelft topfit is ! Voor de komende tijd heel veel plezier en hou ons met je verhalen of app op de hoogte. Pas goed op jezelf. Gr. Cees
  12. Alet Mikkers:
    22 januari 2014
    Ha die Martijn,wat een gave verhalen zeg! Nu in je eentje verder.Dat gaat je lukken dat weet ik zeker.Kijk uit en blijf scherp!!! Geniet ze daar!! Gr (ver familielid!!!) alet en fam.