Filipijnen, paradijsje!

10 april 2019 - Manila, Filipijnen

Hallo allemaal,

We pakken de draad weer op bij het vertrek van ons uit de geoliede machine die Australië heet, en welke we inruilden we voor een verblijf in de Filipijnen. Een land waar de elektriciteit zomaar kan uitvallen (het overkwam me in de douche 😉), de vele kamikaze ritjes in een soort van kleine jeep of achterop de brommer die je zullen bijblijven (ik had ze node gemist!), waar het leven je toelacht met een biertje voor nog geen euro (je moet er alleen oppassen voor piraten in het zuiden 😜), waar je geen genoeg kunt krijgen van het oh zo mooie eilandhoppen (er zijn bijna 8000 eilanden te verkennen!) en waar ik mij door dit alles een maand lang heb gewaand in een paradijs met het gevoel van een huwelijksreis! (Rustigggg, jullie hebben nog niets gemist! ☺️)

Al dit eilandhoppen maakt de Filipijnen overigens geen typische backpack bestemming! Het is altijd maar de vraag wanneer en waarnaar toe er een boot vertrekt, wat het reizen zo uitdagend maakt. We lieten ons dus maar meeslepen in deze carroussel, en de beschikbaarheid van ofwel een boot dan een goedkope vlucht resulteerde in onze uiteindelijke reisroute! 😄 Zoals we het graag zien! 😄 In totaal hebben we in een maand tijdsbestek een tweetal vluchten genomen en zeer zeker 20 (grote en kleine) boottripjes. Ik vertel jullie maar al te graag over onze avonturen! 😄

Bij aankomst in Manilla waren we direct verder gereisd naar Puerto Galera, één van s'-werelds top duikbestemmingen in de wereld. Omgeven door mooie stranden, palmbomen en met 2 duiken geproefd te hebben van de waanzinnige koraalriffen en de magie van de onderwaterwereld hier, wisten we meteen dat we in een paradijs waren aanbeland! 😄

Een ander klein paradijsje op aarde, genaamd Boracay, wilden we in eerste instantie eigenlijk overslaan. Het is een toeristische trekpleister die is verziekt door het toerisme. Althans dat dachten we! Boracay is na een besluit van de Filipijnse regering een half jaar gesloten geweest voor toeristen, en is inmiddels gelukkig flink opgeschoond, en nog steeds in de opstartfase. Een goedkope vlucht (om en nabij de € 7,- 😅) deed ons er toe doen besluiten om er toch maar heen te gaan, en dat was een keuze keuze waar we achteraf geen spijt van hadden gekregen! Er werden vele initiatieven ondernomen om de natuur te beschermen, en het was mooi om met eigen ogen te zien dat als we allemaal ons steentje bijdragen deze niet verloren gaat en zich herstelt! We waren super blij dat we de magische witte zandstranden en een blauwe zee op zijn mooist mogelijke manier konden zien, en in geen tijden had ik niet zo'n mooie zonsondergang meegemaakt! 😄

Na het relaxen en snorkelen op Boracay was het weer tijd om de duiktanken te voorschijn te toveren! 😉 Op een eilandje genaamd Malapascua (wat een een héérlijke vibe was daar zag) hadden we 3 duiken gemaakt, en deze waren wel hééél bijzonder! Malapacua staat namelijk bekend om het duiken met de zéér zeldzame tresher-haai (je kunt deze haai haast nergens in de wereld zien, en hij heeft een indrukwekkende staart waarmee hij zijn prooi doodslaat!). Naast de tresher-haai zagen we ook nog enkele white tip haaien, roggen, zeepaardjes, zeeslangen, murenes en een octopus. Wow, wat waren deze duiken geweldig! 😄 Patricia vierde ook haar verjaardag, en met een lekkere verjaardagscake erbovenop die deze casanova voor haar had geregeld 😉 (en dat was me toch een lastige opgave op een heel klein eilandje) kon haar verjaardag niet meer stuk! 😄 Zelfs niet, toen we in de avond op weg naar Cebu voor even op straat sliepen en in een spartaans/ verrotte hotel kamer eindigde! 😜 Yep, backpackersliefde!!! Het is liefde in haar puurste vorm! 😍

Maargoed, na een nieuwe boottrip hadden we een andere hobby opgepakt, en dat is rondtouren met een motorbike! 😄 Allereerst hadden we het eiland Bohol rondgereisd (waar we een bezoekje hadden gebracht aan de beroemde chocolade bergen en waar we de zeer zeldzame tarsier aapjes hpadden gezien; de kleinste primaten ter wereld en met zijn enorm uitpuilende oogjes de meest schattige 😄) en daarna hadden we het volgende eiland Siquijor rondgecrossed (met al zijn gave watervallen en heerlijke strandjes) 😄

Vervolgens hadden we onze weg gemaakt naar weer een ander eiland waar we verbleven bij een Amerikaan die een non-profit project heeft opgestart, door ondere andere het opleiden van Filipijnen tot duikprofessionals en zo iets goed doet voor de lokale bevolking. Met hem hadden we 3 duiken gemaakt in het water rondom Apo island, hetgeen bekend is vanwege de hoeveelheid aan gigantische zeeschildpadden. We zagen er wel 5 op een duik. Fantastisch!! 😄

Al net zo fantastisch, of eerlijk gezegd nog beter, was het weerzien met Vincent! 😄 Vincent is iemand die ik 5 jaar terug had ontmoet in Peru, en met wie ik sindsdien altijd in contact was gebleven. In mijn "Peruviaans reisverslag" had ik destijds zelfs een passage aan hem besteed, en schreef ik daarbij dat ik maar aan enkele mensen beloof dat ik ze nog eens zal opzoeken (want het zijn er eenmaal te veel, en ik wil geen valse beloftes maken), maar dat hij er één van is! En zie hier, een geweldige reünie had zich afgespeeld, en het is jammer dat we niet meer tijd met elkaar konden doorbrengen. Maar wat een prachtkerel! 😄

Na deze heerlijke dagen waren we naar alweer een ander eiland gegaan, op weg naar Moalboal. Hier hadden we wederom een motorbike gehuurd, en daarmee waren we naar de mooiste waterval van de Filipijnen gereden; de azuurblauwe Kawasan watervallen, en daar hadden we enkele mooie stranden aangedaan. Het hoogtepunt in deze omgeving was echter een beroemde sardine trekking. Met het snorkelen was ik omgeven in het water door niet honderden, duizenden, nee door wel een MILJOEN aan kleine sardientjes!! 😄 Een natuurspektakel van jewelste!!! Geweldig!! 😄

Vervolgens waren we gevlogen naar Puerto Princesa, in Palawan. Hier waren we op een motorbike gesprongen waarmee we de veelzijdige natuur hadden verkend. In Palawan zijn verder ontelbaar veel prachtige eilanden te verkennen. Na een dagtrip vol van snorkelen en waarbij we hadden gerelaxt op vele mooie eilandjes en stranden in El Nido, kozen we ervoor om een unieke ervaring op te doen a la Expeditie Robinson. In 3 dagen waren we met een boottocht van El Nido naar Coron gegaan, en hadden we werkelijk waar de mooiste stranden van heel Azië gezien! Geloof me het bestaat nog steeds! Een plek op aarde zonder internet, mobiele telefoons en toeristen. En eindeloos onbewoonde eilandjes ontdekken, snorkelen tussen onaangetaste koraalriffen en kamperen in een hutje of een tent op de hagelwitte stranden. Deze dagen van "back to basic" en in paradijselijke sferen waren GE-WEL-DIG!! 😄 Het was mijn verjaardagscadeau aan Patricia en hiermee had ik punten gescoord! 😉 We hadden ook zo'n leuke groep op deze excursie! Overdag lekker relaxen samen en 's-avonds werd het kampvuur aangemaakt en dronken we rum-cola of biertjes, waarbij we genoten van het leven!! 😄 Heerlijk!! 😄

Gewoon omdat het kan (en niets moet en alles mag 😉), hadden we in Coron weer een tweetal duiken aan ons palmares toegevoegd, wat het totaal aan duiken in de Filipijnen (het is er spotgoedkoop!) brengt op 10! Beide duiken waren ook oh zo magistraal!! 😄 De eerste was een duik in een meer met weergaloze rotsformaties en waar je de zoet- en zoutwaterlaag ziet bijeenkomen (het was ook mijn eerste duik ooit zonder wetsuit omdat het iets van 38 graden is) en de andere duik was een beroemd scheepswrak (we gingen door het scheepswrak heen, en op een gegeven moment kwamen we in een "droge kamer" met een luchtbel) Oh zo fenomenaal!! 😄

Dacht ik al het moois te hebben gehad?? Nee, want in onze laatste daagjes in de Filipijnen waren we naar Donsol gegaan waar we hadden gezwommen met walvishaaien! Vorig jaar was de droom om te zwemmen met de grootste vissoort ter wereld voor mij in vervulling gegaan in Tanzania, en dit keer kan ook Patricia het van haar bucket list afvinken! Was het voor mij deze keer dan minder speciaal? Nee zeker niet!! Het was ongekend mooi en deze ervaring was zelfs beter als diegene van een jaar terug!!! 😄 Er waren dit keer wel 4 walvishaaien om ons heen, en 2 daarvan waren met een lengte van pakweg 8 meter gigantisch!!! 😄 Ik had het gevoel dat ik zij aan zij in het water zwom met een bus!!! Waanzinnig !! 😄

Vanavond vliegen we naar Bali en daags daarna vliegen we door naar het Indonesische eiland Sulawesi. Dit eiland wordt vaak overgeslagen door de toerist, dus het is ons op het lijf geschreven! 😄

Tot het volgende verhaal met ongetwijfeld weer de nodige avonturen! 😄 En geniet ook van het mooie foto album!

XX 😘 groetjes Martijn

1. Adrie:
    10 april 2019
    Blijf genieten, jongen!
  2. Joop:
    11 april 2019
    Toch wel mooi, dat ik tussen de regels door ook merk, dat jij nu serieuzer in de wereld staat als het moment, waarop je de eerste keer vertrok. Uiteraard ouder, maar ook de relatie speelt mijns inziens een rol. Niets mis mee, vind ik. Pap heeft gelijk, geniet ze.
  3. Henk van de Donk:
    11 april 2019
    Wat geweldig weer wat je hebt meegemaakt.
    Mijn moeder is op een eiland bij sulawesi geboren. Het eiland heet Laboeha.
    Mocht je in de buurt komen stuur me dan een foto.Ze woonde aan de hospitalweg.
    Geniet ervan xxx
  4. Louis:
    12 april 2019
    Hoi, wat een mooi verhaal door jouw opgeschreven als bijna professionele backpacker, ik geniet ervan om het te lezen. Fijn dat het allemaal goed gaat. Ik wens je het allerbeste toe. Gr. Louis
  5. Danny & Petrie:
    13 april 2019
    Schitterend zeg! Ik heb toevallig pas een ander reisverslag over de Filipijnen gelezen, ik wist niet dat het er zo mooi was. Heerlijk.
    Het is echt leuk om jullie belevenissen te volgen en op die manier deze mooie plekjes van de wereld te ontdekken. Veel plezier in Indonesië. Ik vraag me af wat jullie merken van het steeds strenger/fanatieker worden van het moslim geloof. Ga het maar eens uitzoeken voor mij... Groetjes en een dikke X voor jullie allebei.
  6. Annie en Sjaak Verberne:
    13 april 2019
    Dat is weer echt genieten voor jullie! Dit is iets wat je je hele leven meeneemt, dat is positieve bagage....blijf genieten, de wereld ligt aan jullie voeten......gr