Zuid-Afrika.. De sprong in het diepe!

3 november 2017 - Kaapstad, Zuid-Afrika

Hallo allemaal,

Het eerste langverwachte reisverhaal en ik zal maar beginnen bij het begin... In Nederland! 😉 Nadat ik de knoop had doorgehakt moest ik vaak uitleggen waarom ik weer wilde reizen en emigreren, en ik kreeg over dat laatste wel positieve reacties (blij dat ik ga misschien? 😜) Toch denk ik dat de meeste mij niet helemaal begrepen en dat ook nooit zullen doen. Door sommige ben ik zelfs voor gek verklaard! 😉 Zo noemde ons oma mij "getikt" en "gij bent niet goed bij" (en daar heeft ze ook wel een beetje gelijk in! 😜) Maar ik vind dat je altijd eerlijk naar andere maar vooral ook naar jezelf moet zijn! Eigenlijk ben ik sinds mijn wereldreis nooit meer helemaal vrij in mijn hoofd geweest. Ik vroeg mijzelf vaak af of het leven in Nederland mij wel voldoende energie gaf en of het mij het meest gelukkig maakte. Met als gevolg dat ik ongeïnspireerd raakte en tegelijkertijd angstig werd voor de toekomst. Ik realiseerde mij echt wel dat ik in mijn handjes mocht knijpen met mijn comfortabel leven en met veel goede mensen om mij heen (jullie 😄) Maar ik kwam tot de conclusie dat ik door mijn ervaringen andere interesses en levensopvatting had ontwikkeld. Ik kreeg terug het verlangen naar alle diversiteit, de niet-westerse manier van leven, het lekkere weer en de mooie natuur. En bij dagdromen over bestemmingen waar ik graag zou wonen kwamen er altijd wel Latinas in voor! 😉 Ik wil een week ook niet op voorhand al kunnen uittekenen. Iets wat wel vaak het geval was. Nee de tijd gaat dan te snel aan mij voorbij! Voor mij is continue het gevoel van ontdekking hebben de manier om te genieten. Zonder afwisseling zal het leven leiden in een saaie dood en dat is niet iets wat ik wil. Daarom heb ik besloten er gewoon voor te gaan!

Heb ik dan geen twijfels over de toekomst? Natuurlijk wel!! Maar altijd maar op safe is niks voor mij. Ik heb geleerd op mijn vorige reis mijzelf te vertrouwen en dat als je geen moeite doet om je dromen na te jagen je de reden van het bestaan mist. Bovendien kan ik altijd nog terugkeren (Is de zolder al opgeruimd pap? 😄) en zal ik niet met het gevoel achterblijven dat ik de sprong in het diepe nooit heb durven maken. Ik volg gewoon mijn hart en intuïtie! Vooralsnog maak ik mij helemaal geen zorgen want het gevoel van herbeleven van absolute vrijheid en avontuur is puur genieten!!! Wat is het toch lekker om weer met mijn backpack de wereld rond te reizen!! 😄 Dit zie ik mij overigens nog wel eventjes doen en omdat ik weer zal schrijven over al mijn belevenissen kunnen jullie je pret dus op! 😉 Laat ik daar nu maar eens mee beginnen...

Bij aankomst in Johannesburg kreeg ik een upgrade naar een privé kamer omdat een grote klas aan Afrikaantjes verbleef in mijn hostel. Als enige blanke (op de staff na) had ik mijn vuurdoop gelijk te pakken, en dus hoefde ik de volgende dag op mijn busrit naar Durban niet meer te wennen aan dergelijke omstandigheden! 😉 Wat ik toen wel meteen ervaarde was dat het gevoel van apartheid nog heel erg leeft onder de bevolking. Geen enkele donkere (eigenlijk moet ik "coloured" en "black" zeggen, ze kunnen hier heel boos om worden) durfde het namelijk aan om naast mij te zitten. Als nog frisse backpacker stonk ik niet ofzo dus daar kon het niet aan gelegen hebben! 😉 Later is mij meermaals bevestigd dat hoewel de apartheid sinds 1994 is afgeschaft er nog steeds heel veel spanningen zijn onder de bevolking. Sinds Zuma aan de macht is werkt de donkere bevolking zich steeds meer op naar de middenklasse en worden ze rijker, terwijl de blanke bevolking juist discriminatie ondervindt en het land uitvlucht. Gelukkig is van een aparte sfeer vaak niets te merken, en dat blank en donker prima samen kunnen gaan heb ik diezelfde avond nog bewezen met enkele Botswanen. In Durban ben ik verder lekker naar het strand geweest maar vooral heb ik veel gelachen in het hostel met mijn nieuwe Botswaanse vrienden. Ze hingen voortdurend aan mijn lippen en voor hun was ik echt een soort van koning! 😜 Het maakt mij al heel nieuwsgierig naar mijn tijd verderop in Afrika! 😉

Na Durban was ik vastberaden om een stempeltje te scoren in mijn paspoort van het koninkrijk Lesotho. Zonder eigen transport is de route ernaartoe haast niet te doen. Een Zuid-Afrikaan die ik erover had gesproken zou het in ieder geval niet aanbevelen maar ik vond het uiteindelijk heel erg meevallen! Oké, ik moest in 3 dagen tijd 5x liften om verder te geraken, werd een keer in de middle of nowhere gedropt, raakte gestrand in een zwarte stad waar Nelson Mandela bleek te zijn opgegroeid, ging verschillende keren van "black taxi" naar "black taxi" (= een mini busje die door geen enkele blanke wordt getrotseerd en dus zit ik dan tussen soms wel 21 donkere die me raar aankijken omdat dit niet gebruikelijk is 😜), was de langste wachttijd 3,5 uur omdat de mini busjes pas aanrijden als ze vol zijn, en heb ik in deze dagen natuurlijk geen andere gekke toerist gezien die zo reisde! 😉 Maar niets kan mij weerhouden van een mooi avontuur toch!! Ik heb tot slot van rekening ALLE tijd van de wereld!!! 😜 En over mooi gesproken, de Sani Pass naar Lesotho was het meer dan waard! De hoogste bergroute van Zuid-Afrika wordt als 1 van de mooiste routes van Afrika bestempeld en daar was geen woord van gelogen. De uitzichten die ik onderweg cadeau kreeg waren adembenemend mooi. Het was een enorme belevenis met veel onverharde stukken en een slingerachtige weg tot aan de grenspost van Lesotho die op een hoogte van 2865 meter ligt. Schitterend!! 😄

Daarna was ik doorgereisd naar Coffee bay, toen Chintsa en vervolgens Hogsback. Dit zijn plaatsjes gelegen in de minst ontwikkelde en ruige gebieden van Zuid-Afrika. Geen massatoerisme. Nee, plaatsjes waar de locals nog leven volgens traditionele gebruiken en vaak overleven zonder basisvoorzieningen. De term "chillen" kan er zijn uitgevonden zo ontzettend relaxt was het. Van alle leuke backpackers, het hiken door de groene heuvelachtige landschappen, de spectaculaire kliffen van waaruit ik dolfijnen kon spotten, al het lekkere lokale eten (net gevangen oesters uit de zee) en het surfen in de regen terwijl in het verlengde de walvissen voorbij zwemmen (yeahhhh!!) 😄 Tot aan de prachtige verlaten stranden waar ik helemaal niemand tegenkwam en naakt kon rondlopen 😉, de ontelbaar vele aapjes die kwamen nieuwsgierigen bij mijn kampeerplek en alle watervallen in een bizar mooie en sprookjesachtige omgeving (de schrijver van Lord of the Rings heeft er zijn inspiratie opgedaan) 😄 Het kon deze week gewoon niet op!! 😄

Na deze heerlijke tijd was ik al eerder dan gepland naar Kaapstad gegaan omdat ik door Lydon (een Zuid-Afrikaanse vriend met wie ik in Indonesië heb gereisd) was uitgenodigd om mee te gaan naar de game farm van zijn ouders net buiten Kaapstad. Wel handig als je verspreid over de hele wereld verspreid vrienden hebt zitten! 😉 Alleen ik was dit keer wel een beetje sceptisch. Ik legde namelijk snel de link naar dat het een boerderij is gecreëerd om op dieren te jagen, en iets wat ik niet wil is een bijdrage leveren aan slechte praktijken en als stroper door het leven gaan! 😉 Maar gelukkig was van dit alles geen sprake. Sterker nog, op de game farm van Lydon zijn ouders wordt eigenlijk nooit gejaagd en het speelt een enorm belangrijke rol in de bescherming van dieren! Het allerbelangrijkste aspect is namelijk het fokken zodat controle wordt gehouden over de hoeveelheid dieren in een gebied. Het is dus eigenlijk net als een normale boerderij in Nederland alleen dan zijn de varkens ingeruild voor bontebokken en zebra's! 😜 Het waren weer hele leerzame en indrukwekkende dagen!! Daarna heb ik nog een tijdje bij Lydon op de bank gecrasht in Kaapstad en ben ik via hem in contact gekomen met de grote couchsurf community daar (met couchsurfen bieden mensen een slaapplek ter beschikking, kun je vragen om accommodatie, maar is het ook mogelijk om mensen te ontmoeten). De community van Kaapstad leeft ontzettend en heeft een eigen Whatsapp groepsapp van wel 150-200 couchsurfers (!) Bij een berichtje kreeg je altijd respons van mensen die zin hadden om iets leuks te ondernemen. En laat Kaapstad daarvoor de aangewezen stad zijn! 😉 Zo heb ik met enkele couchsurfers Table Mountain beklommen en Lion's head (ieder een berg met een mooie view over de stad), en liet ik mij iedere dag verassen door Lydon, die mij en andere couchsurfers de leuke plekjes van Kaapstad liet zien. Mijn eerste kennismaking met Kaapstad was super!!!

Vervolgens heb ik afscheid genomen van mijn maat Lydon (goude kerel!) en ben ik een heel stuk teruggegaan voor al het moois wat ik had overgeslagen: "The Garden route". Dit stuk staat hoog bovenaan het lijstje van vrijwel iedere reiziger en daarvoor wilde ik dan ook uitgebreid de tijd nemen. In totaal ben ik al liftend in maar liefst 2 weken teruggegaan naar Kaapstad met als leuke stops onderweg: Stormsriver, The Crags, Knysna, Wilderness, Mosselbaai en Witsand. WOW wat was het smullen! 😄 Alle legendarische kampvuren (zelfs met een geit), de mooie lift avonturen (het is super easy om een lift te krijgen en een lift achterin een pick-up beschouw je als een luxe 😉), het zwemmen bij lagunes en watervallen (in oa het prachtige Tsitsikamma National Park), een bierproeverij in de middag (die eindigde in een crazy avond 😜), het bezoekje aan een of andere vage grot waar al net zo vage mensen in wonen (de grot was alleen te bereiken via een verlaten spoorweg waar overvallen frequent voorkomen 😜), het kooiduiken met de "GREAT WHITE" (ongelooflijk mooie ervaring!!!), een quick stop bij Cape Agulhas (de meest zuidelijke tip van Afrika) en de vele hoge bergen, kliffen en regenwoud, die langs de route zo de woeste zee in lijken te rollen!! (prachtig!!!) 😄 Ik heb van alle diversiteit enorm genoten!!

Maar het meest memorabele was de nacht dat we spontaan met een mooi groepje (illegaal) gingen wildkamperen in de buurt van Nature Valley. We hadden namelijk op een hike een pracht van een lagune gezien die aan het regenwoud grensde, en we waren allemaal meteen van opvatting dat we daar de nacht en de volgende dag wilden doorbrengen. Althans, dit besluit volgde na een klein beetje overleg (waar vooral het vrouwelijk geslacht even twijfelde en kwam met vragen 😉). Maar uiteindelijk liet niemand van ons zich afschrikken door de luipaarden die daar in het wild leven en de haaien die in de lagune zwemmen! 😜 Het moest gewoon!!! Dus hop, allemaal de spullen gepakt, drank ingeslagen en in het donker teruggehiked naar de verlaten lagune, terwijl er verschillende vuurvliegjes in het rond zoemden. Wat een start!!! 😄 Maar de avond kreeg ineens een ietwat andere wending. Na het eten (en al aardig aangeschoten😉) wilden we op het strand de sterrenhemel aanschouwen. En toen, vanuit de verte, zagen we ineens zaklampen! Scary!!!! Als de wiedeweerga sprintten we terug naar de kampeerplek. Andere backpackers, park rangers of mensen met kwade bedoelingen?!! Wat moesten we doen?? Ikzelf, ik was vrij chill onder de situatie, hoewel de grappen en grollen ook bij mij voor even waren verruild voor spannende momenten! 😉 Maar we hadden al snel de moed gepakt om weer een kijkje te nemen en gelukkig zagen we dat de lichten verder en verder uit ons zicht verdwenen. We zullen dus nooit te weten komen wie het zijn geweest. We maakten daarna de afspraak om met zijn 5-en buiten bij elkaar te blijven bij het kampvuur, en de boys zouden de gehele nacht de wacht houden. Zo geschiedde. Enkele uren later op het moment dat ik de wacht had (je zult het altijd zien 😉) kreeg ik te maken met een huisdier. Schijnen, schijnen en nog eens schijnen met mijn zaklamp. Ik zag dat een baviaan op ons loerde!! 😜 Ik stookte het kampvuur daarom zo hoog mogelijk bij en ik was in de seconden - minuten - uren die volgden super gefocust. Tot aan het paranoïde toe! Maar de baviaan en de andere wilde dieren bleven van ons weg. We hadden het overleefd! Het gevoel dat je daarna hebt na zo'n machtig avontuur bij het wakker worden op zo'n bijzondere plaats, en te beseffen dat je ECHT leeft!!!! In 1 woord: Fantastisch!!!!!! 😄 No risk. No fun! 😉 Nee geen zorgen! In een groter wildreservaat beloof ik dit gedrag achterwege te laten. Wat een geweldig, gek en ongepland avontuur was dit! 😄

Nu ben ik ben weer terug in Kaapstad (dit keer verblijf ik niet bij mijn maat Lydon omdat hij met vakantie is). En Kaapstad oh Kaapstad. Wat een heerlijke stad ben je toch! De eerste keer was ik al een beetje verliefd op je geworden en de tweede kennismaking is al net zo goed. Zelfs ondanks dat het telkens maar de vraag is of je met al je spullen aankomt op de plek van bestemming!😉 Maar ik laat mij weer meeslepen met de bruisende vibe van deze metropool! Ik heb her en der lekker gechilld, het nachtleven verkend 😉 en nogmaals Lion's head beklommen. En de komende dagen ga ik zeker een wijntripje maken in het nabijgelegen Stellenbosch, de pinguïns zien op Boulders beach en misschien dat ik Table Mountain weer meepik of een cultureel tripje maak naar Robbeneiland.

Yep, zoals jullie allemaal kunnen opmaken maak ik het super! 😄 Al ruim een maand ben ik onderweg en geniet ik intens van al het moois wat op mijn pad komt. Ik ben ook compleet verrast door Zuid-Afrika omdat ik een totaal ander beeld ervan had. Nooit geweten hoe enorm divers het er is! Ik denk ook dat ik dit te weten ben gekomen doordat ik meer de tijd heb om uit te trekken voor gebieden en soms "off the beaten track" ga (en durf 😜). Het gevoel van ontdekken. Het gevoel van ervaren. Het is exact de reden dat ik weer aan het reizen ben geslagen! En veel van deze belevenissen waren nooit zo mooi geweest als ik ze niet had kunnen delen met de relaxte backpackers die mij deze keer weer op mijn reis hebben vergezeld!! 😄 Het was wederom zoooo gemakkelijk contacten te leggen. Ik heb geen enkele vorm van aanpassingsproblemen gehad! 😄 Ik reis nu ook alweer een 3-tal weken samen met een Zwitser en in hem heb ik een perfecte reisgenoot gevonden. Hij is net zo gek 😉, heeft ook een tentje bij zodat we kunnen kamperen, maar vooral laat hij net als mij alles over zich heen komen door niets te plannen. Ik bedoel maar. Als we een lift hadden geregeld wisten we vaak op voorhand niet waar we zouden slapen. Sterker nog, we stonden een keer langs de weg met de bedoeling om in Kaapstad uit te komen, maar we werden opgepikt door 2 dames en gingen mee op hun sightseeing, en eindigden op een compleet andere eindbestemming! 😜 We reizen ook nog wel eventjes samen. Met hem en enkele van zijn vrienden ga ik ruim 1.5 maand verder reizen van Namibië, Botswana, Zimbabwe, Mozambique tot aan Johannesburg in een 4x4!!! Alsof het weer zo moest zijn!! 😄 Op de volgende bestemming Namibië is namelijk geen enkele vorm van openbaar vervoer dus de beste manier om rond te reizen is met eigen transport. Ongetwijfeld zullen er weer mooie avonturen worden beleefd met mijn Zwitserse maten! 😄

Tot het volgende reisverhaal!

Ik hoop dat jullie het weer leuk vinden om op deze manier een klein beetje met mij mee te reizen.

X Martijn  😘

1. Marthe:
    3 november 2017
    Super leuk om te lezen! Genieten!
  2. Annique Nieuwenhuyzen Van De:
    3 november 2017
    Mooi Martijn! Geweldige avonturen en heel leuk om te lezen!!
  3. Rita:
    3 november 2017
    Kei gaaf, ik wacht al op het volgende verhaal🙃
  4. Marjan:
    3 november 2017
    Mooi geschreven meneer de wereldreiziger!
    Goede reis gewenst met je Zwitserse buddy's!
  5. Adrie:
    3 november 2017
    Fantastisch reisverhaal. Je groeit als schrijvende verteller! Blijf genieten! O ja, “camping Vlassak” is opgeruimd!!!
  6. Anja Heemskerk:
    3 november 2017
    Wat super leuk om je te kunnen volgen.
    Je leeft maar een keer neefje. En zo te lezen geniet je met volle teugen.
    Doe voorzichtig. Ik wens je een mooie "reis door het leven".
    Groetjes Anja
  7. By inspiring yourself, you inspire others:
    3 november 2017
    Sleepless nights, alone in bed
    Back and forth, between heart and head
    There are so many wonders around us
    And to many rules that can blind us
    Though luck, no regrets
    Break the news and tears are shed
    Leap of faith, a new beginning
    From today, you're only winning
    Cause when travelling, feel the freedom
    Exploring life, reign your kingdom
    Bold decisions, make life worth living
    Taking risks, it’s self-fulfilling
    Sway off track, don’t expect
    Intriguing affairs, on new levels you'll connect
    Physics and mind, give it all
    Meet your spirit, his name is Soul
    Building on adventures, pave new roads to Rome
    Always remember, your heart is called your home
    Lessons learned, new points of view
    Hardest part of your decisions, We will be missing you...
  8. Annie en Sjaak Verberne:
    3 november 2017
    Prachtig verhaal weer, we blijven je volgen! Pas goed op jezelf!er
  9. Britt:
    3 november 2017
    Wauw, echt zo gaaf! Dat is inderdaad echt leven!! Geniet:)
  10. Louis:
    3 november 2017
    Wat een mooi verhaal en mooie foto's.
    Volg je hart!
    Gr. Louis
  11. Danny & Petrie:
    hoi Martijn,
    We hebben er lang op moeten wachten maar het was de moeite waard. Wat een mooi, leuk en goed geschreven eerste reisverslag.
    Veel plezier maar wel uitkijken hè !
    Xxx Petrie & Danny
  12. Willemien en Jan v Gerven:
    3 november 2017
    Martijn heel fijn dat je zo geniet nu en een mooi verhaal heb je geschreven
  13. H van Gompel:
    Hoi Martijn
    Wat heb je weer een super reisverslag geschreven, een geweldige reis ben je aan het maken enjoy!!!
  14. Petra:
    Hallo Martijn,
    Weer geweldig om mee te mogen reizen. Jij durft veel, maar wie niet waagt wie niet wint.
    Ook goed zoals jij je gevoel kunt omschrijven. Wij zijn ook in ZA geweest en inderdaad de apartheid heeft ons geschokt. Nog bedankt voor je bezoekje. Echt fijn. We kijken uit naar je volgende verhaal.
    Jan en Petra
  15. Wil van Rooij:
    3 november 2017
    Hoi Martijn , een mooi verhaal van jou avontuur. Ik vind het knap van je dat je dat doet. Door jou leren wij ook een en ander van de wijde wereld. Ik wens jouw veel geluk op je wereldreis en zie uit naar je volgende reisverslag.
  16. Noud:
    3 november 2017
    Trots op je Martijn (maatje)
  17. Jos en Mariëlla:
    4 november 2017
    Wow Martijn echt weer zo geweldig om te lezen. Heel veel plezier . Gr Jos en Mariëlla xx
  18. Michiel Verberne:
    4 november 2017
    Pater, wanne prachtige kerel bende gij toch.. veel wijsheid onderweg en blijf je volgen tot je je bestemming hebt gevonden!
  19. Henk van de Donk:
    7 november 2017
    In 1 woord GEWELDIG
  20. Paul:
    10 november 2017
    Weer een skon verhaal. Enjoy it!
  21. Hein Mous:
    12 november 2017
    Het was ergens in mei 2015. Zo meneer Vlassak, u wilt graag werken voor het echie bij dit mooie bedrijf. Ja meneer, ik ben wel klaar met reizen en nu ga ik beginnen met het echte leven ..... ik heb je de afgelopen maanden regelmatig hiermee voor de gek gehouden, maar dat was alleen maar jaloezie ☺️ Blijf deze mooie verhalen meemaken en schrijven asbestprogrammanager en pas goed op jezelf!!