Doldwaze avonturen met de 4x4 in Zuidelijk Afrika!

22 december 2017 - Drakensbergen, Zuid-Afrika

Hallo allemaal,

Waarom Afrika? Die vraag heb ik meerdere keren gesteld kregen. En eerlijkheidshalve, ik heb mijzelf ook dikwijls thuis afgevraagd of ik niet al meteen naar Latijns-Amerika wilde vertrekken. Uiteindelijk was ik toch overstag gegaan omdat ik een bepaald verlangen heb om de wereld te zien, en mede omdat veel backpackers op mijn eerdere reizen heel erg hoog op gaven over Afrika. Daarbij plaatsten zij de uitdrukkelijke kanttekening dat het er heftig aan toe kan gaan en dat gekke avonturen orde van de dag zijn! 😜 En zoooo'n fantastische uitdaging kon ik natuurlijk niet weerstaan!! πŸ˜‰ Man oh manneke! Wat ben ik blij dat ik de keuze heb gemaakt om kennis te maken met dit geweldige gedeelte van de wereld!!!!! πŸ˜„ Je kunt beter vragen Afrika, waarom niet????? In alle opzichten wordt je verrast en de gekke avonturen die men mij had beloofd krijg ik inderdaad in mijn schoot geworpen! 😜 Ik zal jullie er weer met al het plezier over vertellen! πŸ˜„

We waren gebleven in Botswana. En WOW, vanaf het begin was ik helemaal weg van dit land! De mensen zijn zo relaxt en natuurbescherming is top prioriteit voor de overheid. Bijna de helft van het land is beschermd natuurgebied en alle parken en campings zijn zonder hekwerk zodat de dieren vrij kunnen migreren. Dit maakt het avontuur er nog mooier op!!! πŸ˜„ Zo werd ik een keer wakker gemaakt door een olifant die kort nabij langsliep en op zijn trompet blaasde, en op een andere ochtend was ik omcirkeld door wel honderd waterbuffels!! Prachtig toch!! Of vinden jullie het hartstikke gek als je op een camping niet vrij mag rondlopen, en dat als je 's nachts er eigenlijk uit moet voor een plasje je het maar ophoudt vanwege veiligheidsoverwegingen!? πŸ˜‰

De eerste geweldige stop op onze route, de Okavengo Delta, de grootste inlandse Delta ter wereld liet ons al meteen kennis maken met de overweldigende natuur. Met een mokoro (een traditionele kano) zijn we het moerasgebied ingegaan en verbleven we afgezonderd van iedereen op een eiland, en de dagen daarna hebben we een ander gedeelte van de Delta (het Moremi game reserve) dat alleen te bereiken is met 4x4 verkend. Wat heb ik genoten van deze dagen! πŸ˜„ Het Delta gebied is zo ongelooflijk mooi en de rust die je ervaart is waanzinnig. Geen stress en regeltjes (heb ik die dan? πŸ˜‰) Nee niks! Ofja, bij de mokoro trip moesten we van onze gids stil blijven staan als we leeuwen, olifanten of nijlpaarden tegen zouden komen! 😜 En een enkele keer kwam het zelfs tot een bijna aanval! We moesten met de mokoro een olifant passeren die aan de waterkant stond en onze gids (de idioot) probeerde hem nog weg te jagen door met zijn stok op het water te slaan en te schreeuwen. Maar dacht je dat een olifant zich van de wijs laat brengen? Het werd daarentegen als maar agressiever en begon te brommen en met zijn oren te wapperen!! 😜 Ik kan jullie vertellen dat ik bij het passeren mijn adem inhield en enorm blij was toen we er voorbij waren! πŸ˜‰

Nadat we in de dagen daarna veel nijlpaarden hadden gezien in het Moremi game reserve zijn we verder gereden naar Chobe. Deze route is het meest intense stukje rijden wat ik van mijn leven ooit heb meegemaakt!!! Over de 250 km af te leggen route hebben we maar liefst 12 uur gedaan omdat we pakweg 20 keer letterlijk en figuurlijk stranden in het zand!! We hebben ons hierbij 1x volledig uit moeten uitgraven, en alle andere keren moesten we de auto duwen en sprongen we uit vrees om niet weer vast te zitten in de al rijdende auto met open deuren of zelfs achterop! 😜 Het leek wel een rally circuit waarbij we in de auto van links naar rechts werden geslingerd, en na een kwartier rijden had je spierpijn in je arm omdat je flink aan het stuur moest trekken! Op een gegeven moment was de zandweg zelfs helemaal verdwenen en moesten we off road onze weg zelf zien te maken! Niet normaal! We kregen ook dit keer weer met een olifant te maken die de route blokkeerde, en net als de vorige keer maakte het gekke geluiden en begon het met zijn oren te wapperen. In alle hectiek om ons uit deze situatie te redden knalden we vervolgens in zijn achteruit tegen een boom aan! 😜 En even later zoefde ik nog op geen meter vandaan langs enkele giraffen af die ik niet gezien had (hoe kun je die missen? πŸ˜‰) omdat we anders weer vastkwamen te zitten!! 😜 Man wat een helse maar geweldige rit!!! Het is haast met geen pen en woorden te beschrijven maar ik hoop dat de poging is gelukt! πŸ˜‰

De dagen daaropvolgend waren meesterlijk. Chobe is één van de beste safari parken in Afrika en het heeft een populatie aan olifanten van tussen de 100.000 en 150.000 (de meeste in Afrika!). In Botswana vindt je overigens de meeste olifanten in de wereld en het komt dan ook regelmatig voor dat ze zomaar de weg oversteken! Gelukkig wapperen ze niet altijd met hun oren en zijn ze op voldoende afstand heel vriendelijk! 😜 In Chobe heb ik naast vele andere dieren een kudde van wel honderden olifanten gezien en in eenzelfde beeld zag ik meer dan duizend waterbuffels!!! Echter, de allermooiste herinnering was een groep van 5 leeuwen die al sluipend door het gras jacht maakten op waterbuffels, terwijl 2 kleine leeuwenwelpen toekeken hoe zij de klus over enkele jaren zelf moeten klaren! Helaas kwam het niet tot een aanval van de leeuwen omdat de waterbuffels dichtbij elkaar bleven, maar hoe ongelooflijk mooi en bijzonder was het om dit natuurmoment van dichtbij te aanschouwen! Dit park gelegen aan de rivier waar alle dieren zich verzamelden was zoooooo spectaculair! πŸ˜„Β

Na het schitterende Botswana was het de beurt aan de Victoria falls in Zimbabwe. Deze 1,7 km brede waterval is opgenomen in de lijst van 7 natuur wereld wonderen en stond al heel lang op mijn verlanglijstje. En ondanks dat ik door de droogte de gehoopte 1 miljoen liter water per seconde niet heb gezien was ik niet teleurgesteld. Daarentegen, de droogte bracht mij in de gelegenheid om de overstap te maken naar het buurland Zambia voor een duik in het zogeheten "Devils pool". Alleen in dit jaargetijde kun je namelijk zwemmen in een natuurlijke poel bovenaan de krachtige Victoria falls, en bij het uitsteken van je nek over de rand van de waterval kijk je 100 meter naar beneden!!!! Hoe wonderbaarlijk het is? Je moet het echt zelf ervaren! πŸ˜„

In de dagen daarna zijn we in min of meer 3 dagen door Zimbabwe geracet. Uit onze korte impressie (zoals op de heerlijke hikes door de bergen van Chimanimani National Park) konden we opmaken dat Zimbabwe een wonderschone natuur heeft, en daarom hadden we er graag meer tijd voor willen uittrekken. Maar helaas maakte alle politieke perikelen het onmogelijk. Het land is op dit moment op zijn zachtst gezegd te noemen: "fucked up"! We konden niets eens geld pinnen!! Het enigste positieve aan de gehele situatie was dat het leger de macht heeft overgenomen en ons uit de handen hield van de corrupte politie! Want in de tijd van Mugabe zouden we bij het doorkruizen van Zimbabwe waarschijnlijk rond de 500 dollar kwijt zijn geraakt aan omkoopgeld! 😜

Dit omkoopgeld is overigens niet vreemd in Afrika. Op onze volgende bestemming Mozambique kregen we bij iedere wegblokkade te maken met nogal gierige politie agenten die over onze rug een leuk zakcentje wilden bijverdienen! 😜 Vraag me niet hoe, maar iedere keer kregen we het toch voor elkaar om een andere wending aan de sfeer te geven. Als ze vroegen om geld dan gaven we ze abrupt een tomaat of water en we deden ons voort als idioten (is niet moeilijk voor mij hΓ¨ πŸ˜‰). We speelden het spelletje vrolijk mee! Een enkele keer werd ik zelfs op de bon geslingerd. Op een flitscamera (het was meer een antiek voorwerp) lieten ze me zien dat ik 30km/h te hard zou hebben gereden en de boete daarvoor zou een slordige 30 euro zijn. Klinklare onzin natuurlijk! Ze dreigden vervolgens dat ik naar het politiebureau moest maar toch wist ik me er uit te lullen (mogelijk met dank aan mijn Spaans, het helpt in Mozambique omdat ze Portugees spreken)! Ik maakte er een ware komedie show van! πŸ˜‰ Ik pakte ondermeer het apparaat en ging andere auto's en fietsers flitsen! Ze kwamen niet meer bij van het lachen! Het is eigenlijk aan anderen om veren in mijn reet te stoppen, maar als je als reiziger in dergelijke situaties een corrupte politie agent weet te bespelen dan hoor je tot de besten! πŸ˜„

Maargoed, Mozambique. Het begon vervelend met een tekort aan cash voor onze visums, waardoor we iemand bij de grens moesten achterlaten en hem na een lange wachtrij bij de bank en met de benodigde dollars weer konden oppikken. En daarna volgde een krankzinnige autorit met eerder genoemde corrupte agenten, ontelbaar vele kuilen (een poffertjespan is er niks bij 😜) en tal van Afrikaantjes met suΓ―cidale neigingen die in het donker op de weg liepen (niet racistisch bedoeld maar je ziet ze nou eenmaal niet πŸ˜‰). Dat voorspelde weer een en al chaos maar niets was minder waar! Ik heb mijzelf in een tropisch paradijsje gewaand!! πŸ˜„ Wat een heerlijk relaxte beach vibe en hoe ontzettend relaxt waren de Mozambikanen! Palmbomen, witte stranden, turquoise helder water, lekker zonnen, snorkelen, duiken en natuurlijk feesten! En vanaf de accomodaties in Vilankulo en Tofo en Xai Xai kon je zo de zee inrollen! Geweldig toch! πŸ˜„

Daarna was het moment daar voor een gedenkwaardige historische gebeurtenis. Mijn gouden jubileum: 50 landen!!! Toen ik eenmaal in de gaten kreeg dat ik dit voor mijn 30e levensjaar en op deze reis kon bewerkstelligen werd het voor mij een soort van doel. Ik ben dan ook heel erg in mijn nopjes met mijn stempeltje van Swaziland!! 😜 Wat een globetrotter ben ik toch en waar zal het eindigen!?? Ongetwijfeld in Latijns-Amerika, alleen via welke omzwervingen is de vraag! πŸ˜‰

Na een nachtje Swaziland was de volgende bestemming Drakensberg in Zuid-Afrika. Het stond voor mij al ver voor mijn reis vast om naar deze plek toe te gaan, want het zogeheten Amphitheatre in de omgeving wordt beschouwd als één van de meest indrukwekkende rotswanden op aarde. De rotswand is 5 kilometers lang, het hoogste punt ligt op 3254 meter, en bovendien is er de Tugela waterval (met 850 meter de 2e hoogste in de wereld). De ladders en kettingen die je soms moet gebruiken tijdens het hiken maakt het er nog mooier op!! De natuur was weergaloos met spectaculaire uitzichten!!!! πŸ˜„Β

Een betere afsluiting van onze 4x4 roadtrip had ik niet kunnen wensen. In 45 dagen hebben we meer dan 11.000 kilometers (!!!!!) afgelegd en heb ik 7 nieuwe landen toegevoegd! Ik heb overigens vrienden voor het leven gemaakt. Met Dominic (1,5 maand samenreizen) en Lawrence (2,5 maand samenreizen) zullen wij alle bijzondere herinneringen voor ons hele leven blijven herinneren. Ik ga mijn tijd in Zuidelijk Afrika overigens afsluiten in Johannesburg waar het voor mij allemaal begon. Als ik dit gedeelte van mijn reis over zou kunnen doen dan zou ik deze zeker niet op een andere manier willen invullen! Al mijn stoute dromen zijn uitgekomen en het heeft zelfs mijn verwachtingen overstegen!! πŸ˜„ Ik ga mij tevens net als jullie opmaken voor een gezellig Kerstmis en dan vlieg ik in mijn uppie naar Malawi. Hoewel het vast even wennen zal zijn zonder mijn Zwitserse maten kijk ik er ontzettend naar uit om weer als solo backpacker verder te gaan.

Tot slot wil ik jullie allemaal hele fijne feestdagen wensen en een goed, gezond en gelukkig 2018!! Tot in het volgende jaar waarin ik weer met al het plezier voor jullie zal schrijven over mijn beleefde avonturen! 😘😘

Groetjes,

MartijnΒ

1. Louis:
    Hoi Martijn,
    Wat een beleving! En wat mooi allemaal opgeschreven. Super.
    jij ook prettige feestdagen en een gelukkig 2018 met heel veel prettige momenten. Groetjes Louis
  2. Adrie:
    22 december 2017
    Ook voor jou een fijne kerst en een voorspoedig vervolg van je Afrika-reis in 2018! We spreken elkaar 2e kerstdag ...
    Grt
  3. Willemien en Jan v Gerven:
    22 december 2017
    Geweldig dat jij nog steeds wensen hebt die jij waar maakt heel veel plezier nog en een goed 2018
  4. Danny & Petrie:
    23 december 2017
    Hoi Martijn,
    wat een prachtige foto's en natuurlijk weer een heel mooi verhaal erbij.
    Dat Drakenberg is echt adembenemend mooi. Wat maak je toch veel mee.
    Proficiat met je mijlpaal van 50 landen (and still counting).
    Danny en ik wensen je een gezellige kerst en we vermoeden dat je met een spetterend feest 2018 in rolt.
    Veel plezier
    XXX
  5. Petra:
    23 december 2017
    Hallo Martijn,
    Je schrijft zo mooi dat wij het gevoel hebben met je mee te reizen. En door de foto's ook natuurlijk. Fijne kerstdagen gewenst en een geweldig 2018. Let goed op jezelf.
    Lieve groeten,
    Jan en Petra
  6. Annie en Sjaak Verberne:
    26 december 2017
    Hey Martijn, weer genoten van je prachtig verslag. Wat jij meemaakt daar kunnen de meeste mensen alleen maar van dromen! Blijf genieten en blijf goed op jezelf passen want ik wil nog veel verslagen van je lezen...