Afrika, een avontuur om nooit te vergeten!!

2 juni 2018 - Dahab, Egypte

Hallo allemaal,

Alweer even geleden dat ik iets van mij heb laten horen, mijn excuses. ☺️ Maar we pakken de draad op in Sudan, een land dat met slechts 10.000 toeristen op jaarbasis alleen door de echte reislustigen wordt getrotseerd! 😉 In 1,5 week tijd heb ik ermee kennisgemaakt door te reizen naar Khartoum, de piramiden van Meroe, Karima, Abri en Wadi Halfa. Van de oase van rust in de hoofdstad Khartoum waar de witte en blauwe Nijl samenkomen (Wat een heerlijk gevoel om eindelijk weer eens over straat te wandelen zonder te worden lastiggevallen, met uitzondering van leuke tienermeiden die naar mij gilden! 😉), het wildkamperen bij de schitterende piramiden van Meroe (Ik had de piramiden helemaal voor mijzelf! Ondanks dat het zand overal zat waar ik het niet hebben wil, de zonsondergang tegenviel, ik mijn tentje uitzweette en ik de waanzinnige sterrenhemel eigenlijk niet durfde aanschouwen omdat ik als de dood was voor slangen en schorpioenen, was deze ervaring één van de zovele hoogtepunten van mijn reis! 😄 Ik romantiseer niet, maar het beeld van de 42 piramiden tijdens mijn "grote boodschap" met de opkomende zon was weergaloos en zal ik nooit van mijn leven vergeten!! 😜), het geweldige uitzicht vanaf de berg Jebel Barkal (een 360° view over mooie piramiden, de woestijn, de Nijl en een leuk dorpje Karima) tot aan het als eenzame archeoloog ronddwalen tussen de ruïnes bij Abri (Als afsluiting van de mooie dag had ik naakt gezwommen in de Nijl, en ik weet niet of ik meer oog had voor de mensen die in de buurt waren, of dat ik meer bedacht was op de geringe maar mogelijke kans op krokodillen en rivierkreeften! 😜) Wellicht dat jullie dit gedeelte van het foto album net iets minder spectaculair vinden als van mij gewend. Niettemin ontegenzeggelijk, zijn mijn opgedane persoonlijke ervaringen van het reizen door Sudan héééééél spectaculair!! 😄

Het allerbest bewaarde geheim van Sudan zijn namelijk de mensen, en die hebben op mij een hele diepe indruk gemaakt! Ik heb nog nooit zo'n vorm van vrijgevigheid meegemaakt!! 😱 Sudanezen zijn voor mij de meest gastvrije mensen die ik ben tegengekomen op al mijn reizen, en ik kwam terecht in een compleet andere wereld nadat ik Ethiopië had verlaten! Allereerst geen chaos bij de busstop. Nee, niemand kwam op mij afgestormd, en pas nadat ik vroeg hoe ik verder kon reizen naar de hoofdstad waren mensen er snel bij om mij te begroeten met een grote glimlach en een handdruk. Vervolgens stapte ik op de bus, en ontmoette ik een warmhartige Sudanees die bij aankomst mijn taxirit betaalde en zich meermaals excuseerde dat hij mij geen onderdak kon bieden omdat hij bij zijn ouders verbleef. Nog diezelfde avond werd ik door alle enthousiaste winkeleigenaren persoonlijk welkom geheten in hun winkel, en werd ik door iemand uitgenodigd voor avondeten. Deze uitnodigingen en gebaren van vriendelijkheid zwakten in de 1,5 week daarna niet af, maar werden alsmaar meer en meer! Ik werd overspoeld met vrijgevigheid! Mensen nodigden mij dagelijks uit voor koffie of thee, betaalden voor mijn eten, zetten me gratis op de bus en ik kreeg zelfs een keer een lift aangeboden van een taxi chauffeur! 😜 Ik had voordat ik was afgereisd naar Sudan heel wat dollars op voorraad meegenomen omdat je er niet kunt pinnen, maar door alle gulheid zijn deze er amper aan te pas gekomen! 😜 Geloof mij, als je wilt dan kun je als toerist in Sudan ergens voor de rest van je leven gratis logeren, en dan je krijg je er zelfs een vrouw bij! 😜

Nee zonder gekheid en te chargeren (alhoewel het is geen grap 😉), voor mij is Sudan een "eye-opener"! Ik kan het nog steeds niet bevatten hoe het komt dat cultuur en ethische waarden zo per (buur)land verschillen, en ik vind het eigenlijk onrechtvaardig dat "wij" de gehele Arabische wereld over één kam scheren. Ik heb heel veel respect gekregen voor de Sudanese bevolking, die ook nog eens te maken heeft met een klote overheid. Kunnen jullie je voorstellen dat je van tankstation naar tankstation moet in de hoop om benzine te krijgen? En als er ergens iets ter beschikking is, dat je dan kunt aansluiten in een rij van 100 of meer auto's! Ik heb het allemaal gezien! Laten we daarom maar gewoon stoppen met het zeuren over alledaagse dingen en energie steken in de medemens! 😘

Enfin, vervolgens was ik na alle liefde zonder enige hobbels op de weg vanuit Wadi Halfa in Sudan naar Egypte gegaan. Althans dat had ik gehoopt, want door een storing bij de grens moest ik er overnachten! 😜 Na maarliefst 19 uur vertraging werd ik toegelaten tot Egypte, en kon ik eindelijk gaan genieten van een glaasje alcohol (in Sudan is het geen goed idee, of je moet er 40 zweepslagen voor over hebben 😜) en van een aangenamere temperatuur (ik ging van 40+°C naar rond de 30°C, en dat verschil voelde aan als een diepvries 😉) Maar waar ik nog meer naar had uitgekeken, dat was mijn tocht langs alle mooie piramiden, tempels, sphinxen, obelisken, tombes en andere meesterwerken! In iets meer dan een week tijd was ik omhoog gereisd om deze oude historie van Egypte te ontdekken. Achtereenvolgens: de mooie tempels van Abu Simbel welke uit een berg werden gehakt (Voor mij de twee meest spectaculaire tempels! En dan te bedenken dat ze door de aanleg van de Aswam dam elders opnieuw zijn opgebouwd omdat ze anders onder water zouden verdwijnen!), Aswan met al zijn wondertjes aan de Nijl (Een bezoekje met een boottripje over de Nijl aan de prachtige tempel van de vruchtbaarheidsgodin kon ik natuurlijk niet overslaan! 😜 En ook deze tempel is door de bouw van de dam verplaatst en steen bij steen opnieuw opgebouwd!) en het "openlucht museum" genaamd Luxor (Wow, er was zoveel te zien in Luxor en ik moest echt keuzes maken wat te doen! Ik had gekozen voor het imposante Karnak; het op één na grootste religieuze bouwwerk ter wereld, De vallei der Koningen; misschien wel de beroemdste begraafplaats ter wereld waar ik af ben gedaald in enkele graftombes van farao's, de prachtige Luxor tempel; die je in het stadscentrum vanaf de weg kunt zien en een ballonvaart bij zonsopkomst over al het cultureel erfgoed en de Nijl! Letterlijk en figuurlijk mijn hoogtepunt! 😄) Kortom: Het was genieten geblazen! 😄

Uiteindelijk bereikte ik het hectische Caïro, waar ik mijzelf liet meeslepen in de doldwaze metropool, en waar ik met een bezoekje aan de piramiden van Gizeh één van de klassieke 7 wereldwonderen had afgevinkt van mijn wensenlijstje! 😄 Met Caïro bereikte ik eveneens "het einddoel" van mijn Afrika missie. Het was een droom die uitkwam, en na 7,5 maand reizen en 17 landen verder kwam alle ontlading eruit door een schreeuw van blijdschap! 😃 Maar daarmee kwam mijn tijd in Afrika nog niet tot het geplande einde! 😜 In Caïro had ik gewacht op mijn maat Menga die zijn zakenreisje kon combineren om met mij een weekje naar Sharm el Sheikh te gaan. Hier hebben we 6 duiken gemaakt in de magische onderwaterwereld van de Rode Zee en lekker genoten van de all-inclusive in ons resort. Onbeperkt drankjes aan de bar en 3 keer op een dag mijn bordje maar blijven volscheppen. Al die luxe was ik niet meer gewend, en ik had er zelfs enkele dagen buikkrampen door en diarree van gekregen! 😜 Iets wat ik eigenlijk voor onmogelijk houd als ik naga wat ik in Afrika allemaal voor mijn kiezen heb gekregen! 😉 Toch had ik het er goed van kunnen nemen, en hoewel ik mijzelf soms een vreemde eend in de bijt voelde, was het ook wel lekker om het resort leventje te ervaren en eens nergens naar te hoeven kijken. En natuurlijk was het super gaaf om een maat van thuis te zien! Een mooi weekje 😃

Vervolgens was ik naar het oh zo relaxte Dahab gegaan, waar ik op het moment verblijf en waar ik mijn geweldig Afrika hoofdstuk zal afsluiten. Dahab is een heerlijk backpack plaatsje aan de Rode Zee, en mensen hadden mij vooraf gewaarschuwd dat je er zomaar blijft plakken. Hetgeen mij dus is overkomen! 😉 Ik ben er al meer dan een week en ik heb er eerlijk gezegd weinig ondernomen. Ik ben ook totaal niet geïnteresseerd in de woestijn hier of in de onderwaterwereld. Ik wil alleen maar chillen en relaxen, en veel tijd doorbrengen met alle leuke mensen die ik er weer heb ontmoet! 😄 Zoals met een maat van mij uit Israël met wie ik 2 weken in Ethiopië had gereisd! (ik ga hem in Jeruzalem weer zien). Maar mijn meeste interesse gaat op het moment toch wel uit naar een leuke meid die ik eerder in Cairo tegen het lijf was gelopen. Wederom een Chileense, en wederom ontmoet ik die nadat ik alle vluchten heb geregeld. Waar een ezel zich niet aan dezelfde steen stoot daar doe ik dat dus wel! 😜 Ik was eigenlijk voornemens om al naar Jordanië te gaan, maar ik wijzig nu mijn plan zodat we nog even hier kunnen relaxen en samen een tijdje door Israël kunnen reizen. Zoals altijd is het leven als backpacker heel erg vervelend! 😉

Tot het volgende reisverhaal!

😘😘😘

X Martijn

1. Marjan:
    2 juni 2018
    Mooi verhaal weer broertje! Super knap van je dat je in 7,5 maand Afrika getrotseerd hebt👍🏼 En voor het vervolg van je reis... Volg je hart want dat klopt! 😘😘
  2. Louis:
    2 juni 2018
    Hallo Martijn, Wederom weer een supermooi verhaal. Wíj genieten zelfs van jouw ervaringen, super!
    Gr. Louis
  3. Adrie:
    2 juni 2018
    Door jouw verhaal en de mooie foto’s heb ik een mooi beeld gekregen van dit stukje Afrika.
    Geniet de komende tijd nog van Egypte, Jordanië, Israel en je “reisvriendin”!
  4. Joop:
    2 juni 2018
    Dat jij , Martijn, al poepend kunt genieten van 42 piramiden, wie had dat ooit gedacht ! En als de schone Chileense net zo lekker is als hun rode wijn, dan heb je wederom niets te klagen. Geniet er van Maat.
  5. Petra:
    Hallo Martijn,
    Weer een geweldig mooi geschreven verhaal. We leren weer veel van de geschiedenis en de cultuur zonder te reizen, maar missen de ervaringen natuurlijk.

geniet ervan en we kijken alweer uit naar je volgende verhaal.
  6. Sander:
    3 juni 2018
    Mooi verhaal weer amigo! En toch kom je uiteindelijk weer terug bij het vetrouwde met die Chileens (Zuid-Amerika)!! Heel veel succes in het nieuwe avontuur maar je kunt er weer een hoop afstrepen!

P.s. Met dat baardje kom je de US sowieso niet in, haha!
  7. Annie en Sjaak Verberne:
    11 juni 2018
    Wat een avonturen weer. Geweldig! Wat een improvisatie vermogen heb je toch! Jaloers...ga zo door, we blijven je volgen!