Op 4x4 avontuur in het "Echte Afrika" !!

27 november 2017 - Okavango Delta, Botswana

Hallo allemaal,

Wat gaaf om te zien dat de bezoekersstatistieken na het plaatsen van mijn vorige verslag de pan uit rezen en dank jullie wel voor alle leuke reacties. Het stimuleert mij om er wederom iets moois van te maken en met alle beleefde avonturen in het "echte Afrika" denk ik dat het ook dit keer weer moet lukken! 😌 Ik ben inmiddels aanbeland in landen als Namibië en Botswana. Landen die door vele van jullie nooit worden bereisd, onbekend zijn, en mogelijk zelfs een beetje worden gevreesd. In ieder geval gaat dat gegeven op voor ons oma en mijn ex collega's. Want waar oma mij voorafgaand aan mijn vorige wereldreis had gewaarschuwd met dat ze mijn handen en oren eraf zouden hakken, daar was ze er nu van overtuigd dat ze er in Afrika zelfs soep van zouden maken! 😉 En als ik mijn ex collega's (die waarschijnlijk iedere dag hard aan het werk zijn) moest geloven dan zou ik al snel met mijn handen en voeten worden gebonden aan een tak! 😜 Maar mensen, noch mijn handen, mijn voeten, of mijn kippenborstje is voer voor de Afrikaantjes. Van dit alles is NIETS van waar! Het is super veilig om rond te reizen en overal waar ik kom word ik als een prins behandeld! De mensen zijn zo warmhartig en lief!! En eigenlijk, ik voel mij ook wel een beetje als een prins in mijn eigen droomwereld! 😄 Want waar normaal bij het backpacken een vermoeiende reisdag, een baaldag of een heimwee dag (ja het gebeurd 😉) het hedonisme tijdelijk wel eens opbreekt, daar is het mij in de afgelopen 3 weken op onze 4x4 roadtrip echter nooit voorgevallen. Iedere avond ga ik met een brede glimlach op mijn gezicht naar bed en zeg ik tegen mezelf: "Wat was dit een GEWELDIGE dag!!" 😄 Ik zal jullie niet langer in spanning laten!

Na de leuke (dronken) wijntour in de prachtige omgeving van Stellenbosch (nabij Kaapstad) was het moment eindelijk aangebroken om onze 4x4 op te halen, en uitgerust met twee 2-persoons rooftop tenten, alle kampeerspullen en zelfs een koelkast waar we onze biertjes in kunnen bewaren is het een ware mannendroom. Wat een beest!!! 😄 We leven ons helemaal uit met onze vette bak en gaan daarbij zelfs off road. De te trotseren wegen zijn sowieso vaak slecht te noemen en we zijn dan ook al 2x vastkomen te zitten (natuurlijk was ik de eerste 😉) en hebben al 3x een lekke band gehad. Maar die ervaringen zijn allemaal onderdeel van het avontuur! 😄 Het is zo kicke om op deze wijze een land te verkennen en al evenzo gaaf is het wildkamperen! We slaan vaak ergens in de wildernis onze kampeerplek op en pas de volgende dag als we weer de weg op gaan zien we vorm van civilisatie. De enige die mij vergezellen zijn mijn Zwitserse maten, mijn Spaans boekje, een biertje, heerlijke fles rum of een rode wijn bij een mooie zonsondergang en een sterrenhemel voor het slapen gaan waar je U tegen zegt! Het leven op zijn best!!! 😄 Heel af en toe (als het niet anders kan of als de geur verraad dat het tijd is voor een douche 😉) pikken we een "dure" camping mee. Maar lang leven Afrika, want het is vaak vrij gemakkelijk om binnen te komen met een flinke korting door bijvoorbeeld een bewaker om te kopen of vrienden te worden met de dochter van de campingbaas! 😜

Maargoed ik dwaal af, terug naar de route. Na een leuke stop bij de pinguïns op Boulders Beach vervolgden wij onze weg in de richting van Namibië, en nog diezelfde avond kwamen wij laat aan in een "onbetrouwbaar" stadje waar alle campings al waren gesloten. Omdat het waarschijnlijk te gevaarlijk zijn geweest om ergens naast de weg te parkeren stelde ik ietwat gekscherend voor om bij het politiestation aan te kloppen voor een slaapplek. Hoewel de politie agenten enorm moesten lachen om ons verzoek waren ze wel zo gastvrij dat we bij hun mochten verblijven! Niet op een camping of in een wildreservaat. Nee de eerste nacht heb ik in onze 4x4 doorgebracht bij het politiestation! 😉

Daarna zijn wij in het noorden van Zuid-Afrika de grens overgestoken naar Namibië en hebben wij in bijna 2 weken koers gezet richting het noordwesten. Deze route gaat door onder andere een enorme zandbak en de landschappen variëren ontzettend. Namibië is het één na dunstbevolkte land ter wereld en daarom komt het dikwijls voor dat je een uur aan het rijden bent zonder dat je een andere auto tegenkomt! Het gevoel van even alleen op de wereld te zijn en overweldigd te worden door de ongerepte natuur is geweldig! 😃 Mijn hoogtepunten op de route waren: Fish river canyon (Na de grand canyon de tweede grootse canyon ter wereld), het magische Namib-Naukluft (De oudste woestijn ter wereld en zonder meer één van de mooiste plaatsen die ik in tijden heb gezien!! Met een geweldige zonsopkomst, de vergezichten, de torenhoge duinen die kleurden in oranje, vuurrood en de oude bomen in de Dode Vallei heeft dit park alles wat een natuurliefhebber wenst!! 😄), Cape Cross Seal Reserve (Dit is een strand met meer dan 100.000 zeehonden), Spitzkoppe (Met al zijn spectaculaire rotsformaties die van ver te zien hoog boven de woestijn uitrijzen), Twyfelfontein (Waar wij als enige blanken een maf avondje stappen hebben beleefd in een township 😜) en het dagelijks aanschouwen van de meest heldere sterrenhemel (Door de optimale condities in de woestijn kun je met het blote oog de "Milky Way" zien. Bij dit fenomeen is de hemel pikzwart gekleurd met een witte sluier en ontelbaar veel heldere sterren. Het is zo magistraal dat ik er snachts rond 3 uur even voor uit bed ging! 😄)

Vervolgens heb ik al het zand van mij afgestoft en één van de coolste dingen op deze reis meegemaakt door een nacht te verblijven bij een Himba stam. De meeste van jullie zouden deze stam omschrijven als "bosjesmannen en takkewijven" 😜, maar de Himba's zijn één van de bekendste traditionele stammen in Afrika. We wilden absoluut niet met een "toeristen attractie" meegaan (waar alles een vooropgezet plan lijkt te zijn) maar de real life experience ervaren. En alsof het zo moest zijn troffen we bij toeval een local die Engels sprak en ons meewilde nemen naar een Himba dorp. Deze ervaring was ongelooflijk interessant en indrukwekkend. De Himba's leven zonder alle denkbare technologieën die wij niet kunnen wegdenken uit onze samenleving en ze hebben ontzettend veel voor ons vreemde tradities. Zo smeren de vrouwen zich in met een rood mengsel, draaien hun haren in een vlecht met geitenvet en als Himba's 10 jaar oud zijn dan worden de twee voortanden in de onderkaak eruit geslagen met een stok en een steen. En dan heb ik het nog niet eens gehad over dat alle vrouwen met een ontbloot bovenlichaam rondlopen en mannen voor 15 koeien een vrouw kunnen kopen! 😜 Het contrast was enorm groot toen we de dag daarna de Himba hutten gemaakt van takken, modder en mest inruilden voor een resort van de Namibische president. Ondanks dat ik volop genoot bij het zwembad zette dit alles mij even terug op aarde. Ik bedoel maar, ik pak mijn reis weer doodleuk op en de Himba's zetten hun primitieve leven voort zoals ze gewend zijn. Jullie hadden moeten zien hoe blij ze waren met het beetje water, voedsel en de paracetamols die wij voor ze hadden meegenomen! Ik kom overigens in Afrika meer als in andere continenten in aanraking met armoede. Het is erg om te zien maar soms is het ook wel een beetje dubbel op. Neem bv de Himba's, niemand draagt ze op dat ze zichzelf dagelijks moeten insmeren met rode oker. Ze kiezen toch echt bewust zelf voor hun leefstijl omdat ze geloof hebben in hun cultuur. Ik ben ervan overtuigd dat in veel gevallen er manieren zijn te vinden om uit de schrijnende armoede te komen waarbij educatie en wilskracht de toverwoorden zijn. Bewonderenswaardig is wel dat de mensen over het algemeen enorm vriendelijk en goedlachs blijven! Hier kunnen wij iets van leren!! Maar des te meer voel ik mij door al deze ervaringen waanzinnig bevoorrecht dat ik mijn droom kan leven!! 😌

En over dromen gesproken, een grote droom van mij om naar Afrika te gaan was natuurlijk vanwege de mooie safari's. Om die reden had ik daarom al heel lang naar uitgekeken naar de volgende bestemming op mijn reis: Etosha. Dit safari park staat namelijk bekend als één van de meest spectaculaire in de wereld. Bewust had ik zelfs eerder op mijn reis enkele parken links laten liggen omdat ik alleen voor de meest sensationele parken ga! 😉 En wow!! Wat heb ik genoten van al het wildlife!! 😄 Naast de vele prachtige landschappen was het soms slalommen tussen het wild door. In maar liefst 5 dagen safari heb ik wel duizenden hert-achtigen en zebra's gezien, en tientallen giraffen, olifanten en noem het maar op!! En meerdere keren heb ik van dichtbij neushoorns, hyena's en leeuwen mogen aanschouwen!! 😄 Het beeld van mijn camera was ook vaak te klein om alle verschillende dieren die zich verzamelden bij een drinkplaats in één shot vast te leggen. Het was prachtig!! Wat een rustgevend gevoel ook. Etosha heeft zijn status volledig waargemaakt en ik verwijs jullie dit keer maar al te graag naar de foto's die wellicht meer zeggen dan woorden!! 😄

Hiermee is een einde gekomen aan mijn tijd in Namibië en het behoort zeker tot mijn top 5!!!! Gek toch ofniet???! Ik blijf mijzelf maar verbazen dat ik na al het moois op mijn eerdere reizen toch weer in aanraking kom met mogelijk nog mooiere bestemmingen en bijzondere ervaringen!! Mogelijk volgt Botswana dit voorbeeld want de eerste indruk is veelbelovend. Ik kan niet wachten om op verdere ontdekking te gaan! Te beginnen de komende dagen met een avontuur in het moerasgebied van de Okavengo Delta, de grootste inlandse Delta ter wereld. Is zien of de krokodillen en nijlpaarden mij met rust laten! 😄

Tot het volgende reisverslag!!

Groetjes uit een geweldig Afrika!! 😄

😘😘

1. Rita:
    Geweldig gewoon😮
  2. Willemien en Jan v Gerven:
    27 november 2017
    Heel mooi weer jouw verhaal gelukkig heb jij leuke vrienden ontmoet het gaat goed tussen jullie veel groetjes uit een nat Dommelen.
  3. Willemien en Jan v Gerven:
  4. Adrie:
    27 november 2017
    Weer een keigaaf reisverslag. Super mooie foto’s!
    Ben nu al benieuwd wat je de komende weken gaat beleven!
    Groeten, ook aan je Zwitserse maten!
  5. Robin Dassen:
    27 november 2017
    Heerlijk om je verslag te lezen Martijn, zoals ik al zei.. je bent gek maar jij leeft op dit moment de droom van heel veel personen.
    Ik verheug me op je volgende verslag
  6. Joop:
    27 november 2017
    Pater, wat ben jij toch een bijzonder mens ! Weer geweldig geschreven en zelfs zo, ofdat je het zelf meemaakt. In ieder geval ook met veel gevoel voor de medemens. Geniet Man !
  7. Annie en Sjaak Verberne:
    27 november 2017
    Weer mooi verhaal..genieten ook een beetje met je mee!
  8. Judith:
    Jij schrijft zoo leuk!!
    Kan niet wachten tot volgend verslag :-D
  9. H van Gompel:
    27 november 2017
    Geweldig verslag Martijn, kijk nu alweer uit naar het volgende. Geniet ervan!!! Groetjes
  10. Petra:
    27 november 2017
    Weer geweldig geschreven en dank dat we mee kunnen reizen. Wat je schrijft dat er veel armoede is in Afrika is zo waar. En de mensen toch zo vriendelijk en gastvrij. Kunnen wij veel van leren. Fijn dat je zo kunt genieten , ook van de prachtige natuur. Hier is het koud en guur. Wachten op Sinterklaas. Wat een andere wereld toch.
    Liefs van ons.
    Jan en Petra
  11. Danny & Petrie:
    28 november 2017
    Hoi Martijn,
    Wat een mooie verhalen en wat maak je toch veel mee.
    En ook zo divers met op zijn tijd de nodige "luxe" van een wijntje of een zwembad.
    Ik was ook zo weg van Zuid-Afrika na onze reis maar jouw verhalen en avonturen zijn toch wel van een andere orde!
    hartelijke groetjes, ook aan je reisgenoten.
    Petrie (en Danny natuurlijk)